Garmin® Xero S1 Trapshooting Trainer

Garmin® Xero S1 Trapshooting Trainer

Garmin presenterer Xero™ S1 Trapshooting Trainer, det første treningsredskapet for leirdueskyting med umiddelbar tilbakemelding og detaljert analyse av utløste skudd. Med hjelp av Garmin Xero-radarteknologi og dataanalyse får skyttere informasjon om skuddynamikk, presisjon og resultat ved hagleskyting. Ved tilkobling med kompatibel smarttelefon, via gratisappen Xero, får skytteren et overblikk og en historikk som gir større kunnskap for å øke ferdighetene.

– For oss hos Garmin handler alt om posisjonering. Å finne veien frem og tilbake igjen. Enten det gjelder løping, sykling, navigasjon på sjøen, i luften eller naturen. Ved hjelp av ulike produkter kan man, via GPS-teknologi, koble disse sammen, som for eksempel spore hunden under jakt. Mange av produktene har også helsefunksjoner som måler søvn, stress og kondisjon. Jeg kan alltid se hvor jeg er, hvor jeg er på vei, og hvor målet mitt er, forklarer Marcus Bjärneroth hos Garmin.

– Vi lanserte i 2018 ett buesikte med nye tekniske løsninger for bueskyttermarkedet. Denne gangen leverer vi ett treningsprodukt for leirdueskyting, hvor skytteren får direkte tilbakemelding på avfyrte skudd og treff/bomskudd. Xero™ S1 Trapshooting Trainer gir en konkret tilbakemelding, og man kan følge progresjon og utvikling. Xero S1 passer også for jegere under skuddtrening, for å sikre en mer effektiv jakt, avslutter Marcus.

Xero S1 er designet for amerikansk trap (singel/handikapp) eller fuglehundtrening1. Før man starter en leirdueserie, plasseres den robuste, bærbare Xero S1 enheten i nærheten av skytteren. Få sekunder etter skuddet vises informasjon, som avstand fra skuddets senter til senter av leirduen for både treff og bomskudd, leirduens avstand ved avfyring, og reaksjonstid – alt på en fem tommers fargeskjerm. Treff kategoriseres etter kvalitet, ved leirduens splintring gjennom en unik S1-score-metode som kalles ”break-factor”. Når en serie er sluttført viser Xero S1 en totalbedømming av de avfyrte skuddene. Utover å gi en oversikt på poeng, kan man granske resultatet for treff og bom ved stasjonen, se leirduens vinkel og få et grafisk bilde av seriens samtlige skudd, samt relative treff på leirduene.

Med Xero S1 kan man stille inn ulike skytterparametre. Det finnes et utvalg variabler for leirdueskyting, som geværets lengde, choker, skuddstørrelse og skuddmateriale. Man kan videre eksprimentere med de ulike variablene for å optimalisere resultatet. Tidligere krevde dette tid, med innsamling av data, eller man baserte seg på intuisjon. Nå kan geværtilpasninger, choker og ammunisjonsprestasjon legges inn som preferanser i analysen.

Når enheten pares med Xero-appen, overføres informasjonen automatisk til brukerens mobilenhet for å gi et utvidet bilde av resultatet. Informasjonen inkluderer totale antall serier, totalt antall skudd, treffprosent per serie, treffprosent per stasjon, skuddhastighet, leirduens hastighet, reaksjonstid, presisjon venstre/senter/høyre, middelpoeng, beste skudd i serien, beste og dårligste stasjon, samt grafer av resultat over tid. Xero-appen lagrer skuddata-historikk, som gir mulighet for å referere til resultatet, basert på arrangement, plass eller stasjon. For en serie som utmerker seg, kan man også raskt og enkelt sende poengresultat til ønsket plattform på sosiale medier via appen.

Xero S1 fungerer i flere drifts-moduser:

- Clay Practice: Lagrer skuddata for en standardserie eller en tilpasset trening. Se sanntidsdata for hvert skudd med komplette resultatdetaljer som er tilgjengelig etter runden.

- Trap League Shoot: Lagrer skuddata og skytterens stasjon og poeng. Kun standardpoeng vises under runden. Resultatdetaljer er tilgjengelige etter runden.

- Tournament: Lagrer data og skytterens stasjon, skudd og poeng, for analyse etter avsluttet turnering. Alle prestasjonsdetaljer, inklusive poengberegning, skjules under selve turneringen.

Fuglehundsentusiaster som ønsker å være aktive utenfor jaktsesong vil få nytte av Xero S1’s fuglehundjakt-modus. Ved hjelp av Xero S1 kan brukeren optimalisere resultatet gjennom sammenligning av data som skuddstørrelse og hastighet, restriksjoner for choker, justering og reaksjonstidsanalyse. Disse dataene bidrar til å forbedre resultatet, bedømme geværets tilpasning, minske antall bomtreff og forbedre skuddplasseringen over tid. Xero S1’s fuglehundjakt-modus har også ett unikt poengsystem, ”Upland Factor”, som muliggjør konkurransebasert trening med flere brukere.

Om du ønsker mer informasjon om Xero S1 og Xero appen kan du se på videoen ”Getting Started". Xero S1 leveres med et oppladbart litiumion batteri med levetid på opptil 2,5 timer (cirka 8 leirdue-serier). Enheten kan også tilkobles ekstern strømforsyning. Xero S1 er vanntett i henhold til IPX7 standard (ned til 1 meters dybde i opptil 30 minutter).

For mer informasjon, les mer på garmin.no

1 Støtter ikke alle olympiske sidevinkler for leirdueskyting ved trap eller dobbeltrap.