Mannskapet vil benytte multisportklokkene i Garmin fēnix 7 serien for å hjelpe forskere til å forstå hvordan en romferd påvirker kroppen.

Garmins smartklokker når nye høyder med ekspedisjonen Polaris Dawn

Garmins smartklokker vil spille en viktig rolle i Polaris Dawns planlagte romferd og vil tilføre nøyaktige og viktige helsedata under ekspedisjonen. Klokkene i fēnix® 7 serien måler døgnkontinuerlige helsedata og vil vise hvordan romferden påvirker kroppen. Oppdraget, hvor romraketten SpaceX Falcon 9 skytes opp fra NASA Kennedy Space Center i Florida, er planlagt å vare i opptil fem dager. Under disse dagene kommer forskere til å kontinuerlig følge og samle inn biometriske data som puls, pulsoksimetri og søvnvaner fra mannskapet – alt beregnet uten å være avhengig av å lade klokkene.

“Garmin er stolte av å få være en del av denne spennende forskningsinnsatsen, som vil øke forståelsen av hvordan den mennesklige kroppen tilpasser seg prøvelsene den utsettes for under en romferd”, forteller Dan Bartel hos Garmin. ”Den eksepsjonelle batteritiden i våre smartklokker gir forskerne mulighet til å kontinuerlig registrere data hos de fire besetningsmedlemmene både under søvnen og i våken tilstand under det fem dager lange oppdraget – uten behov for å lade batteriet”.

Translational Research Institute for Space Health (TRISH) på Baylor College of Medicine hjelper til med helseovervåking og biometrisk forskning ombord under det historiske Polaris Dawn-oppdraget. Det planlegges å gjennomføre den raskeste ferden, i runder rundt jorden, som noensinne har blitt utført av mennesker på den første kommersielle romferden. Mannskapet på Polaris Dawn og TRISH-teamet har valgt Garmins smartklokker fordi klokkene har lang batteritid, er robuste og har avansert funksjonalitet som registrerer helse døgnkontinuerlig.

”Garmins smartklokker vil gi oss en mengde biometriske data som hjelper oss å forstå hvordan kroppen tilpasser seg å være i verdensrommet”, forteller Jimmy Wu som er biomedisinsk senior ingeniør hos TRISH. ”Når de fysiologiske dataene er samlet inn vil vi legge de inn i TRISHs EXPAND database. Dette vil støtte aktuelle og fremtidige forskningsprosjekter, hvor studier som gjennomføres har som formål å forstå og hjelpe med å prestere under fremtidige romferdsprosjekter”.

SpaceX’s rakett Falcon 9 skal avfyres med Polaris Dawn ombord på et Dragon romskip fra NASA Kennedy Space Center i Cape Canaveral, Florida i 2023.

Om Garmin.Garmin Ltd. er registrert i Sveits. Deres største datterselskaper finnes i USA, Taiwan og Storbritannia. Garmin og fēnix er registrerte varemerker av Garmin Ltd. Alle andre varemerker, foretaksnavn, trademarks og servicemerker eies av sine respektive eiere.

Om Polaris Dawn.Polaris Dawn er det første av tre oppdrag som er planlagt for kommersielle romferder med mennesker ombord. SpaceX raketten Falcon 9 planlegges å bli skutt opp tidligst i Mars 2023 på et Dragon romskip fra Launch Complex 39A ved NASAs Kennedy Space Center i Florida med Polaris Dawn-mannskapet ombord. Polaris Dawn har som formål å gjennomføre en romferd med den raskeste omløpshastigheten rundt jorden som noensinne er gjennomført, være den første kommersielle romferd med mennesker ombord, gjennomføre omfattende forskning for å videre forstå hvordan mennesket helse påvirkes i verdensrommet og under fremtidige lengre romferder og teste Starlinks laserbaserte kommunikasjon i verdensrommet. Les mer på polarisprogram.com

Om Translational Research Institute for Space Health. Translational Research Institute for Space Health (TRISH) er et virtuelt institutt som driftes av NASA Human Research Program for å arbeide og løse de utfordringer som finnes ved romferder hvor mennesker er ombord. TRISH fremmer og finansierer ny forskning ved å levere vitenskapelige og tekniske løsninger med stor gjennomslagskraft, for å fremme helse i verdensrommet og hjelpe mennesker til å ha god helse enten de forsker i verdensrommet eller på jorden. TRISH ledes av Baylor College of Medicine's Center for Space Medicine og TRISH konsortium og har et partnerskap med Caltech og MIT. Les mer på bcm.edu/spacehealth.