Gå videre til innhold
Nordmenn vasker badet vesentlig oftere etter pandemien. Tendensen er sannsynligvis en konsekvens av større fokus på hygiene i hverdagen etter Covid-19.

Pandemien har endret nordmenns syn på hygiene

Det er ikke bare håndhygiene som har blitt bedre som følge av koronapandemien. Nordmenns fokus på renslighet har gjennomgått en markant endring. Det konkluderer en av verdens største sanitetsprodusenter, som har undersøkt nordmenns syn på hygiene i lys av pandemien.

Håndsprit, ansiktsmasker og sosial distanse. Covid-19 pandemien har ført til at de fleste av oss har endret vanene våre for å minimere risikoen for å spre smitte. Men hvordan har det siste året påvirket vårt syn på hygiene generelt?

Hovedkonklusjonen fra en ny studie gjennomført av YouGov for Europas største sanitetsprodusent Geberit taler for seg. For 80 prosent av nordmenn har Covid-19 ført til økt fokus på hygiene. Dette gjelder både personlig hygiene og hygiene i hjemmet.

"Det økte fokuset på hygiene er ikke noe som vil «gå over». Historisk sett har vi bare blitt mer og mer opptatt av hygiene over tid – både personlig og hjemme. Det vi ser nå er imidlertid et kvantesprang, der vi hopper over flere tiår i utviklingen. Med andre ord, vi kommer ikke til å fokusere mindre på hygiene når landet åpner opp igjen, i hvert fall ikke når man ser på det totale bildet," sier Katharina Sølvberg, markedssjef i Geberit.

Så mye vasker vi badet nå

Den nye undersøkelsen viser at badet, sammen med kjøkkenet, er det rommet i huset der Covid-19 har hatt størst påvirkning på våre valg av interiørdesign.

Frekvensen på rengjøring av badet er en av de mest åpenbare stedene man kan se endringen i nordmenns syn på hygiene. Nesten hver tredje nordmann (31%) rengjør badet daglig eller flere ganger i uken nå, mot nærmere en av fem (22%) før pandemien.

“Vi vet at badet er det stedet vi mest assosierer med personlig hygiene. Derfor er det også interessant at vi allerede kan se hvor mye rengjøringsvanene våre er endret samt hvilke valg vi tar for interiørdesign,” sier Katharina Sølvberg, og peker også på at hun tror fokuset på hygiene kommer til å øke enda mer de neste årene.

Berøringsfri fremtid på offentlige toaletter

Geberit tror også at berøringsfrie produkter vil komme for fullt fremover. Når nordmenn besøker offentlige toaletter er det nemlig berøringsfrie elementer de helst vil ha. For så mange som 73 og 70 prosent er berøringsfrie kraner og berøringsfri såpedispenser viktig, og 50 prosent svarer at berøringsfri toalettspyling er viktig.

“I andre land i Europa har vi sett en vesentlig økning i etterspørselen etter berøringsfrie elementer som trykkplater og knapper, berøringsfrie urinaler og sensorkontrollerte toalettseter som åpner og lukker seg uten berøring. Foreløpig ser det ut som om Norge henger litt etter på dette, men vi tror det vil komme sterkere framover. Vi har sett en økning i berøringsfrie servantkraner til barnehager, i forbindelse med økt fokus på håndhygiene og FHIs retningslinjer til barnehagene. Berøringsfritt er uten tvil fremtiden, og rørleggerne må også framover tenke berøringsfritt i private hjem,” forklarer Sølvberg.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av YouGov for Geberit i januar 2021 og i januar 2020.

Om Geberit

Den globale aktøren Geberit Group er europeisk markedsleder innen sanitærprodukter. Geberit opererer med en sterk lokal tilstedeværelse i de fleste europeiske land, og gir unik merverdi når det gjelder sanitærteknologi og baderomsporselen. Produksjonsnettverket omfatter 29 produksjonsanlegg. Konsernet har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Sveits. Med rundt 12 000 ansatte i rundt 50 land genererte Geberit salg av 3,0 milliarder CHF i 2020. Geberit-aksjene er notert på SIX Swiss Exchange og har vært inkludert i SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Katharina Sølvberg

Head of Marketing i Geberit Norge +47 982 68 196

Geberit er ledende innen sanitærteknologi og baderomsporselen, både foran og bak veggen i baderommet.

Den globale aktøren Geberit Group er europeisk markedsleder innen sanitærprodukter. Geberit opererer med en sterk lokal tilstedeværelse i de fleste europeiske land, og gir unik merverdi når det gjelder sanitærteknologi og baderomsporselen. Produksjonsnettverket omfatter 26 produksjonsanlegg. Konsernet har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Sveits. Med rundt 11 000 ansatte i omtrent 50 land, genererte Geberit salg på 3,1 milliarder CHF i 2023. Geberit-aksjene er notert på SIX Swiss Exchange og har vært inkludert i SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Luhrtoppen 2
1470 Lørenskog