Rolf Nilsen går av med pensjon: En sann bransjemann takker for seg

Rolf Nilsen går av med pensjon: En sann bransjemann takker for seg

Etter tre tiår i elektro- og VVS-bransjene er Rolf Nilsen klar for å trekke seg tilbake fra arbeidslivet. Hans sko som salgssjef B2C i Geberit skal fylles av Vibeke Lund Skeide. – Som å hoppe etter Wirkola, sier hun.

Det er store sko som skal fylles når bransjemannen Rolf Nilsen skal trekke seg tilbake fra arbeidslivet. I sitt lange karriereliv har han vært med på både fusjoner og oppkjøp, og vært en kunnskapsrik og viktig bidragsyter i oppbyggingen av Porsgrund Bad og Geberit i Norge. 31. oktober markerer hans siste dag hos selskapet, og han vil frem til det fungere som senior konsulent for å sikre en god overgang til Vibeke Lund Skeide som tar over rollen som salgssjef B2C.

– Jeg vil benytte anledningen til å takke Rolf for solid innsats, både som tidligere leder for Porsgrund – Norges mest kjente merkevare innen baderomsporselen og dusjløsninger, og siden integrasjonen, som salgssjef B2C i Geberit. Jeg er også glad for å kunne informere om at Vibeke Lund Skeide har takket ja til å overta som salgssjef B2C etter Rolf, sier Administrerende Direktør, Tor Martin Garsjø.

Vibeke Lund Skeide har jobbet som Key Account Manager i Geberit siden sommeren 2019. I tillegg til rollen som salgssjef B2C, vil hun fortsatt ha ansvaret som KAM overfor grossister og kjeder.

– Vi kommer til å styrke teamet til Vibeke for å opprettholde storkundeaktivisering og ytterligere styrke oss i B2C, sier Garsjø.

Innholdsrikt karriereliv

Rolf Nilsen tok steget over til VVS-bransjen i begynnelsen av 2000-tallet, etter å ha hatt lang fartstid i elektrobransjen. Han kom da fra stillinger som salgssjef i Schneider Electric og senere som administrerende direktør i det italienske automasjonsfirmaet Carlo Gavazzi.

I 2002 startet han som Country Manager i Porsgrund Bad AS. Etter fusjonen med Ifö i 2013, ledet han Porsgrund Bad AS (Sanitec) frem til det ble kjøpt av Geberit i 2016, hvorpå han tok jobben som salgssjef B2C.

Det er mye å trekke frem når han ser tilbake på en lang karriere:

– Da jeg begynte i bransjen var det mer enn ti grossister og like mange kjeder. Det har vært interessant å være med på den utviklingen som har vært i bransjen, og ikke minst å få være med å forme Porsgrund Bad til det merket har blitt i dag. Pengene satt jo litt løsere når det gjaldt sosiale aktiviteter på den tiden, så jeg har jo mange hyggelige minner fra mange innholdsrike fabrikkbesøk og kundearrangement, sier han.

– Med syv år som styremedlem i VVP fikk jeg innsikt og kunnskap om hva som skjedde i bransjen, ikke minst diskusjonen om eierskap til NRF nr. og de første diskusjonene med NOBB. Prosessen med å fusjonere Geberit og Porsgrund til nye Geberit var en interessant og lærerik opplevelse, og jeg er stolt over å kunne se tilbake på hva nye Geberit har blitt, med mange dyktige og positive mennesker og en svært positiv salgsutvikling. Geberit fremstår i dag som en av de mest komplette VVS-leverandørene på det norske markedet, fortsetter han.

– Som å hoppe etter Wirkola

Lund Skeide er allerede i gang med å sette seg inn i rollen som salgssjef B2C i Geberit, og vil tilegne seg så mye kunnskap som mulig fra Rolf før han slutter.

– Dette blir jo som å hoppe etter Wirkola, men jeg gleder meg veldig. Et lite, men flott team som skal dra dette lasset sammen med meg, så dette kommer nok til å gå veldig bra. Dessuten har Rolf lovet å holde meg i hånden helt frem til han slutter i oktober, og vi får dermed en fin overgang sammen, sier Lund Skeide.

Selv om Rolf trekker seg tilbake, kommer han ikke til å ha problemer med å fylle dagene etter 31. oktober.

– Etter ca. 30 år som leder i elektro- og VVS-bransjene, gleder jeg meg til å gjøre ting som jeg liker, men ikke har hatt nok tid til. Som å dra på lange motorsykkelturer og båtturer, og å kunne være på hytta midt i uka og ordne saker og ting, sier han.

I tillegg til utflukter og hytteliv, vil Rolf fortsette å engasjere seg i næringslivet.

– Jeg kommer fortsatt til å være aktiv i næringslivet, og har takket ja til et par styreverv for å holde engasjementet i gang. Jeg har jo fortsatt mye å bidra med.

– Jeg truer jo med at han skal bli vedlikeholdsansvarlig for hytta mi i Spania i tillegg, så han skal få nok å gjøre! Men fra spøk til alvor, vi kommer til å savne Rolf som den positive personen han er og ikke minst kommer vi til å savne engasjementet og den lidenskapen han har for jobben sin, avslutter Lund Skeide.

Om Geberit

Den globale aktøren Geberit Group er europeisk markedsleder innen sanitærprodukter. Geberit opererer med en sterk lokal tilstedeværelse i de fleste europeiske land, og gir unik merverdi når det gjelder sanitærteknologi og baderomsporselen. Produksjonsnettverket omfatter 29 produksjonsanlegg. Konsernet har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Sveits. Med rundt 12 000 ansatte i rundt 50 land genererte Geberit salg av 3,0 milliarder CHF i 2020. Geberit-aksjene er notert på SIX Swiss Exchange og har vært inkludert i SMI (Swiss Market Index) siden 2012. Administrerende direktør i Norge er Tor Martin Garsjø.

Katharina Sølvberg

Head of Marketing i Geberit Norge +47 982 68 196

Geberit er ledende innen sanitærteknologi og baderomsporselen, både foran og bak veggen i baderommet.

Den globale aktøren Geberit Group er europeisk markedsleder innen sanitærprodukter. Geberit opererer med en sterk lokal tilstedeværelse i de fleste europeiske land, og gir unik merverdi når det gjelder sanitærteknologi og baderomsporselen. Produksjonsnettverket omfatter 26 produksjonsanlegg. Konsernet har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Sveits. Med rundt 11 000 ansatte i omtrent 50 land, genererte Geberit salg på 3,1 milliarder CHF i 2023. Geberit-aksjene er notert på SIX Swiss Exchange og har vært inkludert i SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Luhrtoppen 2
1470 Lørenskog