Det var Asgeir Svensen (Nortura) som overrakte prisen. F.v. Styreleder Vegard Smenes, Asgeir Svendsen, prisvinnere Ole Gjermund Nymoen og Ida Nymoen. Foto: Turi Nordengen.

Norturas pris for beste NRF-kjøttokse 2021: 12174 Langgard-P

Norturas pris for beste NRF-kjøttokse for 2021 gikk til Ida Nymoen og Ole Gjermund Nymoen, fra Trysil på Innlandet, for oksen 12174 Langgard-P. Prisen ble overrakt under Genos årsmøte 28. mars.

Norturas pris for beste NRF-kjøttokse blir tildelt oppdretter av den norskfødte oksen som er vedtatt brukt i foregående kalenderår, som har høyest oppnådde kjøttindeks.

12174 Langgard-P hadde en kjøttindeks på 128 ved første avlsverdiberegning i januar 2022.

Det var Asgeir Svendsen, fagsjef storfe i Nortura, som overrakte prisen. – Vi hadde noen interessante foredrag tidligere i dag om bærekraft og avlsarbeid og at Norge har en god mulighet til å ligge i forkant. I det bildet ligger Geno godt an med mange prosjekter på avlssiden. Det Nortura er mest opptatt av er at vi klarer å kombinere melk og kjøtt på en god måte. Dette er bærekraft i praksis, innledet Asgeir Svendsen med før overrekkelse av prisen.

NRF-oksen 12174 Langgard-P. Foto: Jan Arve Kristiansen

Statutter for prisen

Norturas pris for beste NRF-kjøttokse blir tildelt oppdretter av den av de norskfødte NRF-oksene som er vedtatt brukt i foregående kalenderår, som har høyest oppnådde kjøttindeks. Oksen må enten være brukt som eliteokse eller spesialokse for kjøtt og ha en kjøttindeks på 110 eller mer. Prisen tildeles uavhengig om oksen er etter semin eller embryo.

Vedtak om tildeling av kjøttpris blir gjort etter første avlsverdiberegning i januar (påfølgende år). Tildeling av kjøttpris vedtas i styret og offentliggjøring foregår rett i etterkant av dette. Dersom to eller flere okser har lik indeks på kjøtt, tildeles prisen til den oksen med høyest samlet avlsverdi. Hvis det er okser som har lik indeks på kjøtt og lik samlet avlsverdi, skilles det på desimaler i kjøttindeks.
Prisen tildeles én gang per okse, og skal som hovedregel deles ut på Geno sitt årsmøte.