12126 Lundestad-P fra oppdretter Løkås Samdrift, 8890 Leirfjord. Foto: Jan Arve Kristiansen.

To NRF-okser fra Nordland på topplisten fra mai 2021

I begynnelsen av mai ble hele 25 NRF-okser valgt ut som eliteokser gjeldende fra mai til oktober 2021. To av oksene kommer fra Nordland.

De 25 utvalgte eliteoksene av rasen Norsk Rødt Fe (NRF) kommer fra syv ulike fylker. Denne runden var Trøndelag sterkest representert med ti okser, Innlandet med fire okser, Møre og Romsdal med fire okser, Viken med tre okser, Nordland med to okser og Vestland og Rogaland med en okse hver.

NRF-Eliteoksene fra Nordland er:

12126 Lundestad P er ny på listen for denne perioden. 12116 Sausvatn PP er med videre fra forrige periode. Begge oksene er kollete (som vises med P etter navnet). Dette vil si at de er født uten hornanlegg. 12116 Sausvatn PP er i tillegg homozygot kollet (som vises med PP i navnet), som vil si at alle avkom etter denne blir født uten hornanlegg.

Klikk på oksenr/navn (link) for full oversikt over egenskaper hos den enkelte oksen på Genos nettsider.

Høyoppløselige bilder av NRF-oksene for nedlasting finner du her:

Her finner du video av oksene:

Stor anerkjennelse for oppdretter

For oppdretterne er det en stor anerkjennelse å få levere en NRF-okse som blir valgt ut som eliteokse av Geno. Oppdrettere av NRF-eliteokser mottar avlsdiplom fra Geno. Avlsdiplom blir tildelt én gang per okse og overrekkes fortløpende etter at oksen er vedtatt brukt.

Her kan du lese statutter for utmerkelsene avlsdiplom og avlsstatuett

Omtale av oksegruppa

Hele 21 av 25 eliteokser fra mai 2021 er nye. Utkjøring av sæd starter fra og med 18. mai, og er ute hos alle inseminører i løpet av en 6-ukers periode fra utkjøringen starter.

Det var mange gode okser å velge blant denne gangen. Gjennomsnittlig avlsverdi på gruppa er 33, med en variasjon fra 27 til 40. Det er mange okser med jevne profiler, som lett lar seg kombinere med mange kyr.

12 av oksene er kollete (født uten hornanlegg). Tre av disse er homozygot kollet, som sikrer at alle avkommene etter disse blir kollete.

Les mer om hornstatus her

Ønsker du hjelp til å tolke informasjonen om oksene eller trenger du annen informasjon, kontakt Hans Storlien, tlf. 951 74 047.