Geomatikk-gruppen kjøper norske Micado AS

Geomatikk-gruppen kjøper norske Micado AS

Oslo, Norge 02.6.2022: Geomatikk-gruppen og Micado AS har signert en oppkjøpsavtale og Geomatikk-gruppen kjøper 100 % av aksjene i det norske programvareselskapet Micado AS.

I 2021 omsatte Geomatikk-gruppen for 857 MNOK og oppnådde et driftsresultat (EBITDA) på 157 MNOK, opp fra 144 MNOK i 2020. London-baserte Hg Capital ble i 2020 majoritetseier i selskapet.

Micado er en ledende leverandør av skybasert programvare for dokumentasjon av fibernett i det norske markedet med om lag 130 kunder, primært i Norge. Micado AS omsatte for ca 15 MNOK i 2021 og fikk et driftsresultat på 7.4MNOK.

Micado leverer fire hovedprodukter: TelMeWeb, TelMePlan, TelMe og Kartserver.no. Dette er verktøy og løsninger for planlegging, dokumentasjon og drift av fysisk fibernett som leveres til noen av de største fibernettleverandørene i Norge. Micado besitter sterk kompetanse på kombinasjonen geografiske informasjonssystemer og fibernett.

Å kunne tilby programvare og tjenester for fiberdokumentasjon representerer en naturlig utvidelse av Geomatikk-gruppens verdikjede og med oppkjøpet av Micado utvider vi produktporteføljen mot våre eksisterende kunder. Vi vil med dette styrke vår satsning på programvare mot netteiere og en Software-as-a-Service produktportefølje.

«Geomatikk er et selskap vi kjenner godt gjennom mange år, og ved å bli en del av et større selskap vil vi bli tilført ressurser og kompetanse innen både salg, markedsføring og IT-drift som vil bidra til videre vekst og utvikling av Micados programvareportefølje. Ikke minst vil våre utviklere bli en del av et større kompetansemiljø med de fordeler dette gir i en SaaS-verden som setter stadig høyere krav til leverandørene», sier Paul Hinsch, daglig leder og gründer i Micado.

«Micado er utrolig dyktige og har virkelig lykkes i markedet med å levere fantastisk brukervennlige løsninger med sterkt fokus på å løse kundens behov. Nå gleder vi oss til å få Paul og teamet hans inn i Geomatikk-gruppen og til å videreutvikle selskapet og produktene sammen», sier Geir Hansen, konsernsjef i Geomatikk-gruppen.

Nøkkelopplysninger:

Micado AS omsatte for ca 15 MNOK i 2021 med et driftsresultat på 7.5MNOK. Selskapet har i dag 5 ansatte med kontor på Lysaker i Oslo.

Geomatikk-gruppen omsatte for 857 MNOK i 2021 med et driftsresultat (EBITDA) på 157 MNOK. Konsernet har 800 ansatte i 4 land, med hovedkontor i Norge.

For mer informasjon:

Geir Hansen, Konsernsjef Geomatikk-gruppen – geir.hansen@geomatikk.no, mobil 90 17 28 76.

Paul Hinsch, daglig leder Micado AS – paul.hinsch@micado.no, mobil 93 40 65 47.

Geir Hansen

Konsernsjef Geomatikk-gruppen 90172876

Velkommen til Geomatikk AS!

Geomatikk har som oppdrag å beskytte nedgravd infrastruktur. Vi forebygger uforutsette driftsforstyrrelser på nettene for el, tele, internettrafikk, vann og avløp som ellers risikerer å få alvorlige konsekvenser for samfunnet.

Geomatikk AS
Økernveien 94