Metallbiter fra søppel kan havne i magen gjennom fôret, og gi store lidelser for dyret

Øl- og brusbokser tar livet av husdyr

Hvert år forårsaker søppel vi kaster fra oss store dyrelidelser. Mange storfe dør en smertefull død på grunn av metallbiter fra øl- og brusbokser.

- Vi får stadig inn meldinger fra fortvilte bønder som opplever å finne dyr med blod rennende ut av nese, munn eller endetarm. Ikke sjeldent er synderen øl- og brusbokser som har blitt kastet ut av bilvinduet, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Når dyra spiser, klarer de ikke å sortere ut fremmedlegemene i fôret, og metallbitene blir med ned i magen. Hvert år rapporteres det inn rundt 1500* tilfeller av kvast hos kyr, okser og kalver. Kvast er betegnelsen på selve fordøyelsesforstyrrelsen hos storfe. I tillegg kommer det som ikke blir rapportert inn.

Som å spise barberblad

Når gresset blir høstet blir metallboksene malt til småbiter som blander seg inn i fôret. Bitene er svært vanskelig å oppdage. Søppelrydding og bruk av magneter for å fjerne metallbitene tar dessverre ikke alt.

- Metallbitene er det som å spise barberblad. For dyret kan resultatet bli store indre blødninger, betennelser og i verste fall en smertefull død, sier Eklo. Dette er enda en veldig god grunn til å ikke kaste søppel i naturen.

- Husdyrforsikringen gir erstatning, både hvis dyret dør og driftstapet som oppstår i etterkant, men det er en mager trøst sammenlignet med tapet av et godt dyr og de lidelsene dyret blir utsatt for, sier Eklo.

*Tallene er hentet fra ku-kontrollen, som forvaltes av TINE. Data og databasen eies av Mimiro. Ku-kontrollen er en landsomfattende Husdyrkontroll for melkekyr. Ku-kontrollen er tilgjengelig for alle landets kumelkeprodusenter. Ca 97 % av melkeprodusentene i landet er med.