Nordmenn fortsetter å bulke stadig mer, og dermed fortsetter den negative utviklingen, viser tall fra Gjensidige.

1 000 kollisjoner

Gjensidige har allerede registrert nærmere 1 000 skademeldinger etter kollisjoner denne uka.

- Vi forventer at dette tallet fortsetter å øke betydelig, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

- Fortsatt er det mange ubrøytede veier, og i det hele tatt glatte kjøreforhold. På småveier er sjansen stor for uhell, der bilene må «åle» seg gjennom sporete, isete veier og det knapt er plass til møtegående trafikk, sier han. I dag er det ytterligere utfordrende kjøreforhold som meteorologene har varslet.

Biler har ikke "svømmeføtter"

I dag er det varslet "høy vannstand" på veiene flere steder i landet. Husk at biler ikke tåler ubegrenset med vannmengde.

- Kjør pent, og ikke minst hold avstand til bilen foran, er oppfordringen fra Rysstad. Av selskapets saker denne uka er det blant annet 100 påkjøringer bakfra og 60 møteulykker. I tillegg til kollisjonene er det flere hundretalls bilister som har hatt behov for veihjelp.

Stadig mer bulking – også på tørre veier

Og vi kan ikke bare skylde på været. I tillegg viser analyser at nordmenn bulker stadig mer også på tørre og fine veier.

- Vi er urolige over utviklingen, sier kommunikasjonssjefen.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.