Selv med lav promille svekkes sansene og ulykkesrisikoen øker kraftig. Med 0,8 i promille er ulykkesrisikoen dobbelt så stor som om du ikke hadde drukket alkohol.

1 av 3 sjåfører tror de har promillekjørt

Svært mange tar sjanser og kombinerer bilkjøring med alkohol, viser en undersøkelse gjort av Gjensidige. Nå oppfordrer forsikringsselskapet folk til å bruke fornuften i førjulstiden.

- Drikker du alkohol, bruk fornuften og la bilen stå, også hvis du er usikker dagen derpå, er oppfordringen fra kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Hele 32 prosent av bilistene svarer at de tror de kan ha kjørt med ulovlig promille. Av disse er det dobbelt så mange menn som kvinner, og menn mellom 25 og 39år er «verstingene».

- At rus er et problem i trafikken er vi klar over, men det er skremmende at så mange bilførere trolig har promillekjørt en eller flere ganger. Det betyr at mange av de vi møter i trafikken er alkoholpåvirket, sier Eklo.

Rus årsak til halvparten av dødsulykkene
Alkohol, narkotika og trafikkfarlige legemidler er årsak til nesten halvparten av alle dødsulykkene i trafikken i Norge viser data fra Folkehelseinstituttet. 11 prosent sier det hender de drikker alkohol noen timer før kjøring og beregner når de tror de er under promillegrensen.

- Selv med lav promille øker ulykkesrisikoen kraftig, sier Eklo. Han oppfordrer folk til å benytte kollektivtrafikk, taxi eller spørre venner i stedet for å ta unødvendige sjanser.

Ingen erstatning
Kolliderer du etter å ha kjørt i alkoholpåvirket tilstand, kan de økonomiske og menneskelige konsekvensene bli svært alvorlige, ikke bare for dem du eventuelt måtte skade, men også for deg selv.

- Kolliderer du på grunn av promillekjøring betyr det at du ikke får noen erstatning på forsikringen i det heletatt. I tillegg får du et erstatningskrav på alle skadene du påførte andre, både personskader og materielle skader. Dette kan fort bli millionbeløp, sier Eklo.

Fakta:

Kollisjonsrisiko i forhold til promillenivå.

Tabellen viser risikoen for å havne i en bilulykke. Allerede på 0,8 i promille er risikoen nær dobbelt så stor som om man ikke hadde drukket. Og den er 10 ganger større med en promille på 1,6.

0,0 i promille - Risikonivå 1,00

0,5 i promille - Risikonivå 1,10

0,8 i promille - Risikonivå 1,74

1,0 i promille - Risikonivå 2,62

1,2 i promille - Risikonivå 4,14

1,4 i promille - Risikonivå 6,60

1,6 i promille - Risikonivå 10,35

1,8 i promille - Risikonivå 15,43

1,9 i promille - Risikonivå 18,31

2,0 i promille - Risikonivå 21,20

2,2 i promille - Risikonivå 25,99

2,5 i promille - Risikonivå 27,55

Kilde: David Fiorentino / Folkehelseinstituttet

Slik påvirkes kroppen av promille

0,2: Øyets evne til å fokusere hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres. Evnen til å gjøre kompliserte oppgaver svekkes, du blir anspent og litt varm.

0,5: Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist begynner å reduseres. Hemningene begynner å forsvinne.

0,8: Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Hukommelse og kritisk sans svekkes.

1,0: Oppmerksomhet og konsentrasjonsevne er svekket, begynnende tretthet, nedsatt balanse og bevegelsesevne. De fleste slutter å drikke på dette tidspunktet.

1,5: Nedsatt bevegelsesevne, sløret tale. Man er full.

2,0: Forgiftningssymptomer, ingen selvkontroll. Talevansker. Mange ser dobbelt.

3,0: Ikke kontroll på urinblære, fare for bevisstløshet. Opplever ikke hva som skjer.

3,5- 4,0: Bevisstløshet inntreffer. Redusert åndedrett. Stor fare for hjernelammelse og død.

4,0: Få overlever så høy promille.

(Kilde: Sosial- og helsedirektoratet)

Gjensidige er et nordisk skadeforsikringsselskap. Virksomheten sikrer liv, helse og verdier for kunder i privat- og næringslivsmarkedet i Norge, Danmark, Sverige, Estland, Litauen og Latvia. I Norge tilbys også produkter innen bank, pensjon og sparing. Konsernet er notert på Oslo Børs