Årets rimeligste sparetips ?

Årets rimeligste sparetips ?

Strømutgiftene går i været, men en enkel ting kan spare en familie for tusenvis av kroner

Utgifter til drivstoff, mat, renter og ikke minst strøm når stadig nye høyder, og det merkes på nordmenns økonomi. Aldri har vi brukt mer tid og resurser på finne måter på å spare strøm på. Noe av det mest effektive er for mange å installere varmepumpe, men det krever ofte en litt større investering.

- Det samme gjelder å skifte ut vinduer eller etterisolere vegger og tak. Det kan forklare hvorfor mange dropper slike investeringer, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Det er likevel et godt og ikke minst rimelig sparetips få tenker på.

Undervurdert sparetips

- En sparedusj koster nå ikke mer enn noen hundrelapper og er et helt annet produkt enn det mange tror, sier Voll. Derfor overrasker det oss at ikke flere tenker på dette som et godt sparetiltak, sier han.

- Han tror mange fremdeles forbinder det med hotelldusjer og tidligere utgaver som ikke holdt mål. Med en god sparedusj vil de fleste ikke merke noe forskjell, sier Voll. I en familie med f. eks to tenåringer snakker vi om flerfoldige tusen kroner spart i året.

• Samtidig viser en undersøkelse utført av Ipsos for Gjensidige at 41 prosent ikke har noen planer om energisparing de nærmeste årene. Kun 8 prosent sier de har planer om å investere i en sparedusj.

- Sjekk på nettet og kjøp en sparedusj som fungerer. For under 500 kroner får du en sparedusj som du kan tjene inn igjen på kort tid. En god sparedusj kan halvere vannforbruket og Voll tror det er få sparegrep som koster så lite og hvor du kan spare så mye.

- Spesielt nå som oppvarming av varmtvann er en av de største strømtyvene. Kanskje er dette sparetipset du ikke skal takke nei til, avslutter Voll.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.