Advarer mot å kjøre på oversvømte veier

Mye vann ødelegger ikke bare hus og eiendommer. Forsikringsselskapet Gjensidige merker også en økning av bilskader i perioder med mye nedbør og flom.

En god del biler får store vannskader etter oversvømmelser der de har stått parker, men også mange får seg en overraskelse under kjøring.

- Bilen tåler mye mindre vann enn de fleste er klar over. Resultatet av å kjøre gjennom dypt vann er i verste fall havari, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Han forteller at det ikke er uvanlig at skadene blir så store at bilen må vrakes.

Sårbar elektronikk

Årsaken er at nyere biler er full av sårbar elektronikk som kan ødelegges når det utsettes for mye vann.

- Elektronikk er noe av det mest kostbare og kompliserte å reparere, ofte med mange følgefeiler som også må utbedres, sier Eklo.

I tillegg sitter luftinntaket til motoren ofte lavt på nyere biler. Kjører man fort gjennom vanndammer, presses vannet oppover i motorrommet og motoren vil suge til seg vannet gjennom luftinntaket. Det er ikke store mengdene som skal til før det blir bråstopp.

Kan få redusert erstatning
Skader som følge av inntrengning av vann i motoren dekkes av kaskoforsikringen. Men, har du kjørt ut i veipartier med høy vannstand, kan du risikere å få mindre i erstatning ved en skade.

- Hvert tilfelle blir nøye vurdert, men har du kjørt ut i et område med åpenbart for mye vann, kan du risikere avkortning på forsikringen. Det samme gjelder hvis du som følge av vannet kjører ut av veien, sier Eklo.

En vanlig personbil anbefales ikke å kjøre i vann som er over 20 cm dypt. En SUV eller større bil tåler noe større dybder, men ofte ikke mer enn 30-35 cm.

Eklo råder folk i det lengste å unngå oversvømte veier og dype vanndammer. Hvis du likevel kjører i vann gjelder det å kjøre sakte. Jo høyere fart, jo større fare for vanninntrenging i motoren.

Gode råd:

• Får du motorstopp ute i vannet – ikke start bilen igjen, da vil den suge til seg mer vann.
  • Test at bremsene virker etter du har kjørt gjennom mye vann.
  • Kjør så sakte som mulig, da vil mindre vann bli presset opp i motorrommet. Lav fart minsker også sjansen for vannplaning.
  • Tørk opp vann som har kommet inn i kupeen så raskt som mulig, og sørg for god utlufting.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.