Færre, men større branner i landbruket

Antall landbruksbranner er halvert på tre år

I stort og smått ble det meldt inn 562 branner i driftsbygninger til Gjensidige i fjor. Det er en halvering siden 2019. Samtidig øker antall storbranner.

Selv om antall driftsbygningsbranner gikk ned fra 670 i 2021 til 562 i 2022, økte erstatningsutbetalingene fra 188 til 262 millioner kroner. Siden 2017 har det vært en jevn økning i store branner der erstatningen overstiger fem millioner kroner.

- I 2022 betalte vi ut mer i erstatning enn på svært mange år. Vi må tilbake til 2013 for å finne større utbetalinger. Årsaken ligger i større produksjoner og mer kostbar teknologi og utstyr i driftsbygningene, samtidig var det dessverre noen større husdyrbranner igjen i fjor, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

12 store branner står for 70 prosent av erstatningskostnadene i 2022. Gjensidige Forsikring har rundt 65 prosent av landbruksmarkedet.

El-feil fortsatt den store synderen

Fortsatt står feil i det elektriske anlegget, eller elektrisk utstyr, bak de aller fleste branner i landbruksbygninger.

- Sensorteknologi for kontinuerlig overvåking av el-anlegg er på full fart inn i brannforebyggingen. Sammen med andre virkemiddel som el-kontroll, termografering og risikogjennomgang med bonden, håper vi å kunne komme de fleste storbrannene til livs også, sier Eklo.

Gjensidige har merket seg at feil i sikringsskap har vært årsak til flere store branner. Forsikringsselskapet samarbeider med Elotec og El-Watch om utviklingen av sensorteknologi som overvåker blant annet sikringsskap.

Brann i maskiner

- I tillegg har vi notert oss at flere branner har startet i arbeidsmaskiner de senere årene. For eksempel har kompaktlastere blitt vanlig i mange fjøs. Parkering og lagring av maskiner er noe vi må rette større oppmerksomhet mot fremover, sier Eklo.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.