Det kan være dyrt å handle billig, uavhengig av om det er Black Friday eller en annen travel handledag

Avblåser myten om bulkerekorder

Tidligere har en advart mot parkeringskaos og faren for skader på handleturen under Black Weekend. Erfaringer viser at det neppe blir mer krevende enn en hvilken som helst travel handledag.

Før var Black Friday, dagen da tilbudene sto i kø og det var hard kamp om parkeringsplasser og de beste kuppene.

I dag er det denne dagen endret til Black Month, Black Week, Black Weekend og for de som ikke har fått nok etter en hel måned, avsluttes det hele med opprinnelsesdagen, Black Friday.

Travelt uansett

Av erfaring skjer de fleste parkeringsskadene ved butikker, kjøpesentre eller i parkeringsanlegg.

- Når tilbudene blir spredd utover en svært lang periode og en i tillegg kan bestille det samme varene på nett, er ikke denne dagen noe mer skadeutsatt enn andre travle handledager.

Unntaket er rett før høytider og uken før jul. Da har folk ingen valg, det er for sent å bestille på postordre og varene MÅ i hus, før den store dagen.

Velger sofaen

Selv om mange besøker butikkene på jakt etter et røverkjøp, tror Voll at mange er mettet når «den sorte fredagen» endelig kommer og velger tacoen med familien istedenfor.

- Skal du uansett ut å handle ! Pust med magen, parker litt vekke fra inngangspartiet, rygg inn og kjør ut, avslutter Arne Voll.

Gode råd for å unngå parkeringsskader:

• Unngå mørke og trange parkeringshus
  • Rygg inn, kjør ut
  • Styr unna trange parkeringsplasser (Trenger ”boksåpner” for å komme seg ut av bilen)
  • Sørg for at vinduene er fri for dugg før en kjører eller rygger ut.
  • Unngå parkeringsplasser nær inngangspartier
  • La ikke små barn åpne døren selv
  • Pust med magen, ta deg god tid og ikke stress
  • Vis hensyn og følg ekstra godt med i trafikken
  • Parker bilen hjemme og bruk kollektivtransport

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.