Trange parkeringsplasser kan by på store utfordringer

Bil - Over 1000 skader daglig frem mot jul

Fremover mot jul øker kampen om parkeringsplassene. Det kan vise seg å bli krevende for mange nybileiere.

- Dagene fremover er statistisk de farligste og dyreste dagene i trafikken. I fjor smalt det i snitt 1500 ganger hver dag i uken før jul. Det vil si at det skjer mer en bulkeskade i minuttet, døgnet rundt, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Flest skader gjelder parkeringsskader og historisk er ofte 22. desember nevnt som årets verste bulkedag. Siden julaften er på en lørdag, kan dette også skje i år.

Han tror derimot at årets julehandel kan by på nye utfordringer for mange!

Bilene vokser og parkeringsplassene krymper

Mens parkeringshus og parkeringsplasser er like trange som de alltid har vært, har mange nye elbiler, både vokst i lengden og ikke minst i bredden. Dette gir utfordringer for mange nybilkjøpere, ikke minst på handleturen.

Når bilene blir større og plassene oppleves som mindre, er det det ikke mye som skal til før parkeringen ender opp med en stripe i lakken.

Kjip julegave

- Parkerer flere store biler ved siden av hverandre, er det ikke mange centimetere å gå på, på hver side av de oppmerkede feltene. I noen tilfeller vil det bli så trangt, at en trenger boksåpner for å komme seg ut av bilen, sier Voll.

Mange vil nok oppleve og komme slukøret hjem der handleposer er byttet ut med en skademelding under armen, sier han videre.

Mer kostbare skader

En parkeringsbulk koster i snitt nærmere 20.000 kroner, et beløp som øker hvert år på grunn av ny teknologi og dyrere deler.

- I motsetning til flere andre store handledager, er julaften målstreken alle må over. Stress ned, rygg inn og parker litt unna inngangspartiet er gode tips for å unngå skader, avslutter Voll.

Typiske parkeringsskader i julestria:

• Striper og bulker etter handlevogner og bæreposer
  • Bulker etter å ha truffet hindringer i parkeringsanlegg
  • Skraper i siden på nabobil etter at en har rygget ut fra parkeringsplassen
  • Skader etter dør inn i siden på nabobil
  • Rygget i bil med tilhengerfeste
  • Skader på speil
  • Sprekker i lykt eller støtfanger
  • Andre typer bulker etter at biler har vært borti hverandre på parkeringsplassen

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.