Det er alt for tidlig å spekulere i summer, men Gjensidige mener at brannen høyst sannsynlig vil koste mer enn 100 millioner kroner.

Brannen i Hemsedal: Gjensidige jobber på spreng sammen med kundene

Gjensidige var på plass i Hemsedal i går formiddag for å besiktige skadene og begynne dialogen med kundene for videre plan for gjenoppføring. Selskapet fastslår at enorme summer har gått tapt.

- Vi har en god dialog med entreprenør, berørte selskaper og sameier, og det er «tusen» ting som skal avklares, forteller Hilde Aasen Unnli, leder for storskade i Gjensidige. Hun hadde med seg takstfolk, og gjorde de første vurderingene av skadeomfanget. Forsikringer som blir gjeldende er blant annet prosjekt-, bygnings- og driftstapsforsikringer, dessuten eiendeler, innbo og reise.

Det ble fortalt at en stigebil var helt avgjørende for at brannen ikke spredte seg videre. Dette gjorde at brannvesenet fikk sett brannen ovenfra og dermed kunne sette inn slukkeinnsatsen på rett sted.

- Blant viktige avklaringer er hva som må rives, og hva som kan «pusses» opp uten full riving. Hovedpoenget er at alt skal bli i den samme stand som før brannen, sier hun. Generelt, helt miljømessig, er reparasjon det beste.

Etter hvert når bygningsmassen frigis, vil også Gjensidiges egne branntekniske utreder bistå i å avklare brannårsak i tett og god dialog med politiet.

Hva koster det?

- Nå skal vi sammen med våre kunder gå grundig gjennom det hele, og raskest mulig starte oppgjørsprosessen. Men det ligger i kortene at dette vil tid, og vi skal ha en kvalitetsmessig god prosess, sier hun. Aasen Unnli sier det er alt for tidlig å spekulere i summer, men mener det høyst sannsynlig blir mer enn 100 millioner kroner.

Hjelp til folk i leiligheter

For de som fikk skadet eiendeler i de eksisterende byggene, vil kundene kunne få erstatning via innbo- eller reiseforsikringen.

- Dette er oppgjør som kan skje raskt, og vi ber våre kunder melde inn skader, helst via nett, sier hun.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382