Ha alltid rundt 10 grader på inne i hytta.

Derfor skal du ikke skru av strømmen på hytta

Høye strømpriser tvinger en del hytteeiere til å ta økonomiske grep, men EN ting skal du absolutt IKKE gjøre

- Vi går mot en litt annerledes vinter, der mange hytteeiere er bekymret for de høye strømprisene. Spesielt på fjellet der minusgradene kan bli tosifret, kan dette bli utfordrende, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

- Vi vet at hyttebruk varierer veldig, sier Voll. Noen bruker den hele året og andre kun i korte perioder under sommeren eller vinteren. Samtidig er det nok slik at en vinterhytte på fjellet krever noe mer vedlikehold enn en hytte i lavlandet, sier han videre.

Strømfella

Det er spesielt en ting Voll er bekymret for i vinter. Det er de som eier hytte og vil spare penger på å senke temperaturen inne eller i verste fall å skru av all varme.

Vi vil absolutt ikke anbefale disse til å slå av all varme, selv om de ikke skal bruke hytten i vinter, sier Voll. Det kan ende opp med at det du sparer kan koste deg det mangedobbelte i utgifter senere, advarer han.

Alltid 10 grader

Ha alltid på rundt 10 grader i rom der rør eller rørsystemer kan fryse. Lukk gjerne dør til hems eller rom som ikke er i bruk eller ikke har betydning for rør eller andre gjenstander som kan bli ødelagt av frost.

I tillegg kan resultatet av nedstengt hytte gi fukt og råte i vegger og gulv, samt at tregulv og panel sveller og sprekker.

Spar penger med wifi

- I dag har de fleste tilgang på wifi på hytta, sier Voll. Et tips er å investere i en ovn eller enhet som du kan justere i en app på mobilen etter hvert som været endrer seg. For rundt en tusenlapp får du en helt grei ovn som du kan styre 100 prosent fra mobilen. I tillegg kan en følge med på faktisk temperatur inne i hytta.

– Oppsummert: Hvis hytta di er konstruert for helårsbruk, skal du ikke skru av strømmen, konkluderer Voll.

Sjekkpunker

• Sjekk at takrennen er fri for rusk og rask.
  • Inspiser taket og sjekk at alt ser greit ut.
  • Ta inn eller sikre utemøbler, trampoliner, grill eller andre eiendeler som kan bli skadet av regn, snø eller bli tatt av vinden.
  • Ha ca. 10 grader i utsatte rom slik at det ikke oppstår frostskader.
  • Har du båt, få den på land og sikre den godt mot vind, stormflo og tyveri.
  • Forebygg med musebånd og eventuelt feller, slik at mus, mår og mink forblir ute i naturen.
  • Ved innlagt vann, steng hovedstoppekranen når dere reiser hjem.
  • Bruk varmekabler i rør og utetank ved behov.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.