Når det er frost ute bør det være varmt inne, noe det ikke var i dette tilfellet.

Det «propper» seg til med frostskader - ring rørleggeren

Gjensidige har registrert 1 160 frostskader siden 5. januar.

- Vi står midt i en ny frostperiode, men snart blir det mildere og skadesakene vil renne inn enda hyppigere, sier leder i Skade Eiendom Per Christian Lygård i Gjensidige.

Selskapet er i beredskap for å hjelpe berørte kunder, men oppfordrer til at man i første omgang kontakter sin rørlegger direkte dersom skade oppstår. Rørleggerne er de beste til å "gi førstehjelp" (tine opp rør). Deretter kan kundene, hvis det blir et visst skadeomfang, kontakte Gjensidige som kobler på sitt leverandørnettverk av håndverkere. Gjensidige erstatter så skadene fortløpende.

Men, han påpeker at det strengt tatt er enkelt å unngå frostskader. Når det er frost ute, bør det være varmt inne, minst ti grader i alle rom som har vannrør i vegger eller gulv.

Mange oppdager ikke skadene før kuldegradene slipper og proppen i rørene tiner. Det er ofte da vannet plutselig fosser ut gjennom sprekker i rørene.

Gamle bygårder ekstra utsatt

Kulda kan smyge seg inn i ventiler, utettheter, kjellere og andre steder hvor det er rør. Mange skader oppstår fordi folk skrur varmen ned eller helt av når de reiser bort. I tillegg glemmer mange å stenge av stoppekranen.

Det er viktig at styrer i borettslag eller sameier er sitt ansvar bevisst. Særlig i gamle bygårder er det viktig å holde varmen oppe i fellesarealer der det går rør. 120 skademeldinger er allerede meldt fra borettslag.

- Gjøres ikke nødvendige tiltak, som å ha på varme når man reiser bort, kan det bli reduksjon i erstatningen og dermed bli svært kostbart for kunden, avslutter Lygård.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.