Når det lyner er det enkleste og beste rådet å dra ut stikkontaktene.

Dra ut stikkontaktene

YR har sendt ut farevarsel, og det lyner allerede flere steder på Østlandet. Dra ut stikkontaktene er oppfordringen fra Gjensidige. I lyn-toppåret ble det registrert over 600 millioner kroner i erstatninger etter lynskader.

- De fleste skadene skjer i sommermånedene, og skadeomfanget kan bli betydelig fordi norske hjem er proppfulle av fintfølende elektronikk, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Forsikringsselskapet er forberedt på rask hjelp til kunder som måtte bli rammet.

- Vi forventer de første skademeldingene i løpet av natta, og ikke minst i morgentimene, sier Rysstad. YRs meldingstjeneste er et flott skadeforebyggende tiltak, som kan dempe skadeomfanget.

Dra ut stikkontakten

I verste fall kan lynet starte boligbranner, men hardest går det som regel utover elektrisk utstyr som er koblet til el-nettet. Kjøleskap, routere, PC, frysere, TV og stereoanlegg.

- Det er mye en kan gjøre for å unngå at fryseren eller tv’n ryker, sier Rysstad. Det enkleste og beste rådet er å dra ut stikkontaktene. Lynskader dekkes av forsikringen.

Skadeomfanget etter lynnedslag varierer veldig fra år til år, se statistikk fra Finans Norge her. I 2014 var det erstatninger for 630 millioner kroner (Finans Norge).

Gode råd

Få en el-installatør til å installere overspenningsvern i sikringsskapet.
Kjøp godkjente pluggvern (finvern) som settes direkte i stikkontakten. Fryser, Tv osv. plugges så i dette vernet.
Skal du på ferie eller vet det er fare for tordenvær, trekk ut stikkontakten på småelektronikk. Husk at lynet også kan gå i signalkabler til TV, telefon og internett.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4500 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 36 milliarder kroner i 2023 mens forvaltningskapitalen utgjorde 148 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434