Gjensidige merker nå en stor økning i antall forsikrede elsparkesykler

Elsparkesykkel: Nå har folk "våknet"

Varmen er i anmarsj og elsparkesyklene er på full fart ut i gatebildet. Det merker Gjensidige som den siste uka har registrert en økning på 25 prosent i antall forsikrede elsparkesykler.

- Mange har nok tenkt at de kan vente med å forsikre sykkelen til snøen smelter og grusen er feid vekk, og nå er noe i ferd med å skje, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Selskapet har i øyeblikket forsikret nærmere 9 000 elsparkesykler (ansvarsforsikring).

Uoffisielle tall tilsier at det finnes rundt 500 000 private elsparkesykler i Norge, og fortsatt er det en veldig liten andel av alle elsparkesykler som har den lovpålagte ansvarsforsikringen. Fra første januar 2023 ble det påbudt med dette for alle elsparkesykler.

- Trenden i øyeblikket er positiv, selv om økningen i forsikringer er fra et veldig lavt nivå. Men vi er fortsatt bekymret for at det er mange som er lite bevisste, eller ikke har nok kunnskap om reglene, og derfor vil kjøre rundt uforsikret gjennom sommerhalvåret, sier han.

Å kjøre elektrisk sparkesykkel uten ansvarsforsikring kan bli veldig dyrt. Man kan i de verste tilfellene risikere å bli gjeldsslave. Skader man andre kan det bli store erstatningskrav hvis folk blir uføre eller annet.

På samme måte som ansvarsforsikring for bil vil elsparkesykkel-forsikringen erstatte skader på mennesker og ting man kolliderer med, og på føreren av sparkesykkelen.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.