Gjensidige vil slå hardt ned på kjøring med sommerdekk.

Farevarsel for snø – varsler null i erstatning

Det er sendt ut gult farevarsel for snø på Sørlandet og deler av Østlandet fra torsdag av, melder Meteorologisk institutt. Gjensidige vil slå hardt ned på kjøring med sommerdekk ved skadeoppgjør.

- Med et varsel så langt i forveien og med tanke på at vi går inn i annen halvdel av november, ser vi ingen formildende forhold dersom noe går galt på sommerdekk, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Det skal være årsakssammenheng mellom uhellet og dekkutrustningen. Er det det kan konsekvensen i de groveste tilfellene bli null kroner i erstatning.

- I noen tilfeller kan forskjellen mellom vinterdekk og sommerdekk på glatte veier stå om liv og død, hvis du plutselig må bremse opp, understreker han.

– Derfor må bileiere bytte til vinterdekk nå, og ikke vente til snøen laver ned, fastslår kommunikasjonssjefen.

Gjensidige får hver vinter inn mange skadesaker, der bilene ikke har vært skodd etter forholdene.

– Det er den samme leksa hver vinter og noen lærer aldri. Uten å være riktig skodd for vinterføre, kan du få avkortet mange tusen kroner i erstatning dersom uhellet skulle være ute. Det finnes også flere eksempler der kunder har kjørt med slitte sommerdekk på glatt føre og fått 100 prosent avslag når skaden skulle gjøres opp, sier Rysstad. Han frykter at dette kan skje igjen.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.