Gjensidige registrerer fortsatt mange avbestillinger. Vaksinegjennombruddet kan påvirke mønstre for avbestillinger frem i tid.

Fortsatt mange korona-avbestillinger. Vaksinegjennombruddet kan påvirke mønstre for avbestillinger frem i tid

Gjensidige kan melde om fortsatt høy fart i avbestillinger knyttet til pandemien. Forsikringsselskapet registrerer ukentlig nærmere 500 skademeldinger som gjelder avbestillinger på grunn av korona.

- Det er en stor andel saker som ble bestilt i sommer mens en del land i perioder var gule (grønne), forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Det var mange som drømte om utenlandsferie og foretok bestillinger for vinter, vår og sommer neste år.

- Det ser vi følgene av nå, og strømmen av avbestillinger vil på ingen måte gi seg, sier han. Samtidig er det fortsatt en del saker for reiser som opprinnelig ble bestilt før 12. mars i år før pandemien braket løs. I dag har det kommet flere henvendelser knyttet til Norwegian og hva som skjer ved en eventuell konkurs.
- Det enkle svaret er at en reiseforsikring ikke dekker noe som kan knyttes til en konkurs, sier Rysstad.

Korona-saker utgjør nå omtrent halvparten av alle skademeldingene. Resten gjelder i hovedsak ulike type dekninger for ferier i Norge.

Hvordan påvirker nyheten om vaksine reiselysten?
- Dagens gladnyhet om vaksinegjennombrudd tror vi på et eller annet vis også vil påvirke det som har med reiseforsikring å gjøre. Derfor vil vi følge spesielt godt med når det gjelder endring i mønstre for avbestillinger frem i tid, sier han.

En undersøkelse Ipsos gjorde for Gjensidige tidligere i høst viste at 1 av 5 nordmenn helt sikkert vil reise til europeiske land utenfor Norden neste sommer.
Særlig de yngre har store planer for neste sommer til tross for de usikre tidene vi er inne i.
En annen undersøkelse viste at 4 av 10 nordmenn vil fly mindre selv etter at pandemien er over.

Så raskt som situasjonen endrer seg, anbefaler Gjensidige ingen å bestille reiser nå. Dersom man bestiller en tur, bør man ha tenkt igjennom på forhånd om man kan bestille for egen risiko.

Gjensidige har registrert skademeldinger for 175 millioner kroner knyttet til korona, viste tall pr. 30. september.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382