Slik kan det gå dersom man ikke stenger vannet eller ikke har varme i bygningen.

Frosten har kommet - har du skrudd av vannet?

Hovedstoppekraner som ikke var skrudd av førte til skader for 100 millioner kroner. Hvis du ikke allerede har stengt kranen på hytta, gjør det så raskt som mulig er rådet fra Gjensidige.

- Vi har gjennomgått tallene fra sist vinter, og de viser at et tusentalls hytteeiere fikk trøbbel fordi hovedstoppekranen ikke var skrudd av, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Selskapet har beregnet samlede erstatninger for alle forsikringsselskaper.

- Konklusjonen er over 100 millioner kroner i erstatninger fordelt på over 1 000 hytteeiere, sier han. Snitterstatningen var 65 000 kroner.

- Sørg for at det er minst 10 grader i rom med vannrør. Kuldegradene kan smyge seg inn i ventiler, utettheter, kjellere og andre steder hvor det kan være rør. I tillegg til at mange glemmer å stenge stoppekranen oppstår e skader fordi folk skrur varmen ned eller helt av når de reiser bort, forteller Rysstad.

Vil man sikre seg ytterligere, er det smart å fylle toaletter og vannlåser med frostfri væske. I tillegg kan det være nødvendig å sjekke om vannrør i grovkjellere og krypkjellere må beskyttes med varmekabel og isolasjon.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2020, mens sum eiendeler utgjorde 118 milliarder kroner.