De fleste synes værvarslerne i Norge gjør en god jobb. Det er kun 4 prosent som ikke har noen tillit til dem, viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Gjensidige.

God varsling for millioner

8 av 10 har tillit til meteorologene, viser en undersøkelse fra Gjensidige. Selskapet anslår at gode varslinger om uvær har spart samfunnet for mange millioner kroner.

- Værvarslerne gjør en kjempejobb og har sterke bidrag for å unngå skader. Gode varslinger om uvær har spart samfunnet for store summer, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Varslingene er av stor betydning, og spesielt varslingstjenestene via varsom.no er veldig betydningsfulle for forsikringsselskapene for å få oppmerksomhet om varslet vær.

I tillegg, det å navngi ekstremværene som de har gjort siden 1995, er et kraftfullt verktøy for å få samfunnet til å reagere når farlig vær er i vente.

- Vi vil også berømme gode nettsider for å få oversikt over farevarsler og nivåer på både varsom.no og yr.no. Vi anser værvarslerne som gode venner i tøffe værtider, fastslår Rysstad.

43 prosent har stor tillit til værvarslerne og i tillegg har 36 prosent en del tillit til dem, viser undersøkelsen Ipsos har gjennomført for Gjensidige. Det er kun 4 prosent som ikke har noen tillit. Under Hans fikk 17 prosent styrket tillit.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.