Høysesong for påkjørsler av dyr

Høysesong for påkjørsler av dyr

23 000 bilister har kollidert med dyr for 534 millioner kroner i fjerde kvartal de siste 10 årene.

- I oktober går antall kollisjoner med dyr markant opp rundt om i landet, sier bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige. Det er store variasjoner mellom fylkene, viser tallene fra Finans Norge.

Mørke kvelder, sesongtrekk fra sommer- til vinterbeite og høstjakta er noen forklaringer på hvorfor det er spesielt mange viltpåkjørsler om høsten.

Sammenstøt med store dyr som elg og hjort fører ofte til alvorlige personskader og store materielle skader, spesielt når hastigheten er over 80 kilometer i timen.

Høy fart gjør også at det blir vanskeligere å oppdage og reagere i tide på dyr som er på vei inn i veibanen.

- Demp farten spesielt i grålysningen, i skumringen og ved fullmåne, anbefaler Fleinsjø.

Smertefull død

Skadde dyr vil ofte prøve å gjemme seg og er vanskelig å finne. De kan bli liggende i dagevis og lide en smertefull død.

Merk stedet der du kjørte på dyret, slik at det blir enkelt å starte søk etter det og kontakt politiet på 02800. De vil rekvirere viltnemda.

Hverken egenandel eller bonustap

Du har plikt til å melde fra om påkjørsel av dyr, enten det er husdyr eller vilt. Å etterlate skadde dyr er straffbart.

- Det er ingenting å tjene på å ikke melde fra om at du har kjørt på et dyr. Du risikerer hverken bonustap på forsikringen eller trenger å betale egenandel, sier rådgiveren.

Gode råd

• Demp farten i utsatte perioder på døgnet.
  • Vær ekstra oppmerksom der det er mye vegetasjon nær veien.
  • Fareskilt for dyr er utplassert langs veien for en grunn.
  • Emner

Gjensidige er et nordisk skadeforsikringsselskap. Virksomheten sikrer liv, helse og verdier for kunder i privat- og næringslivsmarkedet i Norge, Danmark, Sverige, Estland, Litauen og Latvia. I Norge tilbys også produkter innen bank, pensjon og sparing. Konsernet er notert på Oslo Børs