Illustrasjon, fra en tidligere hendelse.

"Ingunn": Skadeomfanget øker

Gjensidige har foreløpig registrert nærmere 80 skademeldinger, men forventer at tallet vil stige betydelig utover dagen.

- Mange har ikke rukket å melde inn skaden, og erfaringsmessig blir det mange skader etter storm. Stort sett har det gått utover takkonstruksjoner, og ting kan være skadd etter at løse takstein har føket avgårde. Dessuten har noen fått vann inn gjennom utett tak eller vegg, sier direktør for skade eiendom Pål Vermedal i Gjensidige.

Det er flest skader i Trøndelag, Nordland og Vestland.

Fortsatt tid til forebygging

Flere steder raser fortsatt uværet, og for de som har båt på vannet så bør den sjekkes med tanke på fortøyningene og tilstanden ellers.

Mye pågang påvirker ventetiden

Det har vært mange, større uværshendelser det siste halve året. Dette gjør at mange dessverre vil oppleve lengre ventetid enn normalt.

- Vi gjør alt vi kan for å hjelpe våre kunder raskest mulig, og prioriterer de mest akutte tilfellene og gjør strakstiltak der det er fysisk mulig, sier han.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.