Investeringsekspert Karoline Nakken synes det er synd at så mange damer går glipp av muligheten for høyere avkastning. Hun mener alt for mange setter sparepengene i bank. Spar i et globalt indeksfond anbefaler hun.

Kvinner taper pensjonskampen

Under halvparten av landets kvinner sparer til pensjon på egen hånd, og altfor mange av dem setter disse sparepengene i bank. Det taper de mye på i det lange løp, mener Karoline Nakken, investeringsanalytiker i Gjensidige Pensjonsforsikring.

Mens 56 prosent av menn sparer til pensjon på egen hånd er det bare 47 prosent av kvinnene som svarer det samme. Det viser en undersøkelse med nær 3000 deltagere utført av Ipsos for Gjensidige Pensjonsforsikring.

For mye sparing i bank

Undersøkelsen viser også at 52 prosent av kvinnene plasserer pensjonssparing i banken, mot 44 prosent av mennene. Karoline Nakken er ikke overrasket over tallene fra Ipsos, men synes det er synd at så mange damer går glipp av muligheten for høyere avkastning.

Pensjonssparing er gjerne langsiktig sparing, og sparing i aksjefond gir høyere forventet avkastning på lang sikt enn sparing i bank. Kvinner tjener i gjennomsnitt mindre enn menn og har dermed også lavere pensjonsopptjening. Da er det synd at de i større grad sparer i bank og går glipp av en høyere avkastning på sparingen.

Det trenger ikke være så vanskelig å komme i gang med fondssparing, forteller Nakken.

-Mange synes det er vanskelig å vite hvor de skal starte når de ikke er kjent med aksjemarkedet fra før. Mitt tips er da å spare i et globalt indeksfond eller en profil bestående av flere fond. Sparing i aksjefond vil ha større svingninger enn sparing i bank. Selv om markedet svinger på kort sikt, er det ikke gitt at man bør gjøre endringer i sparestrategien. Historien viser oss at nedgangstider i aksjemarkedet blir avløst av oppgangstider. Over tid har oppturene vært større enn nedturene. Når man nærmer seg pensjonsalder bør man trappe ned risikoen og aksjeandelen. Da kan banksparing eller rentefond være et alternativ.

Større andel kvinner har ikke råd

Blant dem som ikke sparer til pensjon oppgir 64 prosent av menn at de ikke har behov. Enten på grunn av god pensjonsordning hos arbeidsgiver eller andre årsaker. Blant kvinnene er det bare 50 prosent som mener at de ikke har behov. Dette er en utbredt misforståelse, som kanskje baserer seg på at man ikke har sjekket hva man faktisk får utbetalt i pensjon, sier Nakken.

-Selv med de beste pensjonsordningene fra arbeidsgiver vil de fleste ha behov for å spare litt på egen hånd til livets lengste ferie.

I stedet er det en vesentlig større andel kvinner som mener at de ikke har råd til å spare så mye at det har noen hensikt.

-Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å spare om dagen. Men selv små månedlig beløp vil monne i det lange løp på en fondskonto. Hver krone du sparer vil gi avkastning, og etter hvert får du avkastning på avkastningen. Særlig hvis du er ung skal det ikke så mye til før sparingen monner mye i det lange løp, sier Nakken.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.