Norske hjem er proppfulle av fintfølende elektronikk, noe som øker skadeomfanget.

Lynskader for 50 millioner kroner på et døgn

YR har sendt ut sitt første farevarsel om lyn. Ved den forrige store hendelsen var skadeomfanget 50 millioner kroner, melder Gjensidige.

- 13. - 14. august 2020 ble det registrert rundt 1 000 skademeldinger som rammet sentrale deler av Østlandet, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Tallene gjelder for alle selskaper og er basert på Gjensidiges egne tall.

- Det lyner mer enn før, og når uværet rammer blir omfanget betydelig fordi norske hjem er proppfulle av fintfølende elektronikk, sier han. Forsikringsselskapet følger tett med på YRs siste meldinger og er forberedt på rask hjelp til kunder som måtte bli rammet.

- Vi forventer de første skademeldingene i løpet av natta (gode løsninger for å melde skaden på nett), og ikke minst i morgentimene, sier Rysstad. Han viser til at YRs nye meldingstjeneste er et flott  skadeforebyggende tiltak, som kan dempe skadeomfanget.

Dra ut stikkontakten
I verste fall kan lynet starte boligbranner, men hardest går det som regel utover elektrisk utstyr som er koblet til el-nettet. Kjøleskap, routere, PC, frysere, TV og stereoanlegg.

- Med den utviklingen vi ser både generelt og nå i kveld, er det viktig at man gjør tiltak. Det er mye en kan gjøre for å unngå at fryseren eller tv’n ryker, sier Rysstad. Lynskader dekkes av forsikringen, og det enkleste og beste rådet er å dra ut stikkontakten.

Gode råd

• Få en el-installatør til å installere overspenningsvern i sikringsskapet
  • Kjøp FG-godkjente pluggvern (finvern) som settes direkte i stikkontakten. Fryser, Tv osv. plugges så i dette vernet. FG står for Forsikringsselskapene godkjenningsnemd
  • Trekk ut stikkontakten. Skal du på ferie eller vet det er fare for tordenvær. Trekk ut stikkontakten på småelektronikk. Husk at lynet også kan gå i signalkabler til TV, telefon og internett.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2020, mens sum eiendeler utgjorde 118 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382