Fjorårets innføring av promillegrense på 0,2 har vært et betydelig skadeforebyggende bidrag.

Mange ønsker høyere promillegrense for elsparkesykkel

1 av 4 nordmenn synes promillegrensen for elsparkesykkel er for lav, og fortsatt er det mange som ikke overholder denne grensen.

Ipsos har på vegne av Gjensidige undersøkt holdningene til 4 200 nordmenn over 18 år når det gjelder promillekjøring med elsparkesykkel.

- Vi hadde selvsagt håpet at «alle» hadde støttet denne grensen på 0,2, men realistisk sett er tallene ikke så aller verst, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Tross alt så er det et flertall der 6 av 10 mener grensen bør være der den er.

- Det er ingen tvil om at fjorårets innføring av denne promillegrensen har vært et betydelig skadeforebyggende bidrag, fastslår han.

Av de som har skadet seg, hadde mer enn halvparten drukket alkohol, og de under 40 kommer dårligst ut.
- Dette er likevel en forbedring sammenlignet med 2022, og har nok en klar sammenheng med de nye reglene, sier Rysstad. De som har vært alkoholpåvirket har i snitt opplevd større skader.

En ting er å skade andre, men det er lite kjekt å havne på legevakten selv, med utslåtte tenner og brukne ledd.

- I tillegg kan du risikere å havne i økonomisk uføre om du skader andre i høy fart, uten forsikring eller med promille, advarer Rysstad.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.