En typisk skade etter mye nedbør (fra en tidligere hendelse)

Mange skademeldinger etter flom

Gjensidige har hittil registrert cirka 50 skademeldinger som følge av mye nedbør på Østlandet, særlig Brumunddal er berørt. Fortsett å sjekke drenskummer og rister for grus og rusk, er oppfordringen.

- Den typiske skaden er at kjellere er fylt med vann, og uten at vi foreløpig har detaljoversikt kan det være grunn for å tro at tette drenskummer og rister samt at store vannmengder, etter regn og smeltevann, finner egne veier til husveggen, forteller Per Christian Lygård, leder for Skadeinnkjøp eiendom i Gjensidige. I områder med fortsatt mye regn, oppfordres det til å sjekke kummer og rister for rusk og rask samt lede vannet vekk fra bygningen.

- En ekstra utfordring nå kan være den voldsomme strøingen av veier i vinter, og de fleste steder er grusen foreløpig ikke ryddet bort, sier han. Grusen vil også bidra til tetting av avløp.

- Et problem er at det fortsatt er frost i bakken, og kombinert med snø og regn kan det være krevende, sier Lygård. Gjensidige har god kapasitet til å håndtere skadene, og er allerede ute hos noen kunder.

Man må også se til at bekker og andre kjente «vannveier» har fritt leide. Ofte er det (løst) kvist og kvast som stenger disse, slik at det flommer over. Typisk der det snevres inn, for eksempel før en bekk går i rør, før en overkjørsel/bro etc..

Selskapet forventer å få inn flere meldinger de nærmeste timene og døgnene.

Dette kan du gjøre under og etter regnværet.

Under regnværet

• Sjekk kjeller og loft for vanninntrenging – prøv å tette midlertidig hvis du ser at vann trenger inn
  • Steng strømmen i kjelleren hvis det kommer inn vann (ta sikringen)
  • Kjør forsiktig – mye regn gir dårlig sikt og øker muligheten for vannplaning
  • Ikke kjør bilen på oversvømmede veier, det kan lett gi motorstopp
  • Sjekk om vann har trengt inn i boligen
  • Om du finner lekkasjer, prøv å fjerne vann og tette midlertidig
  • Sjekk båten, kanskje må den lenses eller fortøyninger og kalesjer må justeres
  • Meld fra til forsikringsselskapet om skader – vær forberedt på unormal ventetid da det kan være mange som skal melde fra

Etter regnværet

• Sjekk om vann har trengt inn i boligen
  • Om du finner lekkasjer, prøv å fjerne vann og tette midlertidig
  • Sjekk båten, kanskje må den lenses eller fortøyninger og kalesjer må justeres
  • Meld skade raskt og enkelt på nett

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.