Mange «skal bare»-ulykker med traktor

Mange «skal bare»-ulykker med traktor

Gjensidige har gått gjennom traktorulykker med personskader de siste fem årene. Konklusjonen er at mange av skadene kunne vært unngått med enkle grep. Nå står våronna for tur, en utsatt skadeperiode.

Gjensidige mottar hvert år mellom 40 og 50 personskader i forbindelse med bruk av traktor.

- Ulykker skjer hele året, men i vår- og høstonna er det mye håndtering av tungt utstyr og mye tid i- og rundt traktoren, så vi regner med det snart melder seg «våronnskader», sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Spesielt på to områder ser Gjensidige gjengangere i skademeldingene; inn- og utstigning av traktoren, og manglende bruk av setebeltet.

- En god del av personskadene oppstår i forbindelse med utforkjøringer og velt i terrenget eller på jordet. Her ser vi tydelig at det kan være helt avgjørende for utfallet om setebeltet har vært brukt, sier Eklo.

Det andre området er inn- og utstigning av traktoren. En typisk situasjon er å falle ned etter å ha snublet eller hektet seg fast i stigtrinnet. Alt for mange blir også overkjørt av egen traktor.

- Dessverre får vi årlig inn flere meldinger om alvorlige personskader og dødsulykker der fører har blitt overkjørt av egen traktor. En stanser traktoren, glemmer å sikre den, hopper ut og blir overkjørt av traktor eller redskap festet til traktoren, sier Eklo.

I tillegg er det fortsatt en del «Petter Smart-løsninger» som viser seg å ikke være så smarte, men farlige.

- Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men å ta seg litt bedre tid, samt ha en større sikkerhetsmargin, kunne ha forhindret mange av traktorskadene vi får meldt inn, sier Eklo.

Noen eksempler fra skademeldingene:

• Gled på stigtrinnet, falt og slo skulder.
  • Tatt av døra ved utstigning.
  • Skadet fingre eller hånd i kraftoverføringen.
  • Skadet av spett festet til kraftoverføringen.
  • Utforkjøringer og velt på jordet eller i terrenget.
  • Skadet på grunn av bråstopp etter påkjørsel av stein eller annet i terrenget
  • Klemskader i tilkoblet utstyr eller ved reparasjoner.
  • Overkjørt av egen traktor eller tilhenger.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.