Mange som mister eller blir frastjålet noe på nasjonaldagen_Foto Gjensidige

Mange uheldige på 17. mai

Denne dagen er ikke bare hele Norges nasjonaldag, men også den dagen i året flest mister en kjærkommen eiendel. Likevel er det en ting som kan redde deg.

- Hvem har ikke kledd seg i sin fineste festdrakt og sett frem til en flott feiring på nasjonaldagen, spør Arne Voll. Han er kommunikasjonssjef i Gjensidige og tror få er klar over hvor mange som mister et eller annet de er glad i denne dagen.

All erfaring viser at flere tusen mennesker mister, glemmer, ødelegger eller blir frastjålet eiendeler denne dagen. Dette er alt fra små leker til barna som faller ut av barnevognen til vesker, søljer, bunadskjerf og ikke minst mobiler.

- I tillegg vil pølseketchup, iskrem og drikkevarer grise til bunader og andre festklær. I noen tilfeller kan slike skader være svært vanskelige å gjøre noe med, sier Voll. Totalt kan det dreie som om små og store skader for flere millioner kroner.

Likevel er det når slike verdigjenstander forsvinner på nasjonaldagen, at du får deg en skikkelig knekk. I barnefamilier er det vanlig å merke barneklær med navn og telefonnummer, men Voll mener vi glemmer oss selv.

Forskjellen på en liten merkelapp eller ikke er : Motta en telefon etter kort tid der noen ringer og forteller at de har funnet leken, mobilen, bunadsvesken eller skjerfet, eller aldri finne det igjen.

Denne dagen er det mye folk samlet på et sted. Derfor vil menneskemylderet gjøre at det nesten vil være umulig å finne igjen ting som forsvinner.

- En bunad har ofte en svært høy verdi og Voll tror mange kunne gjort lurt i å tegne en egen verdigjenstandforsikring om uhellet er ute. På alt det andre kan en merkelapp med navn og telefonnummer være redningen, avslutter Voll.

Dette blir borte på 17. mai

• Mobiler, ofte sammen med kredittkort
  • 17. mai sløyfer
  • Søljer
  • Bunadssjerf
  • Bunadsvesker
  • Barneleker, og i verste fall kosebamsen som faller ut av barne- eller trillevognen
  • (Sol) paraplyer
  • Briller/solbriller
  • Ytterplagg

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4500 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 36 milliarder kroner i 2023 mens forvaltningskapitalen utgjorde 148 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Pressekontakt for lokalmedier i Buskerud, Vestfold, Telemark, Agder, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal + 47 906 98 473