Vannet stiger flere steder i Norge. Her fra Nesbyen i 2018, som nå er hardt rammet.

Massiv pågang etter "Hans" - situasjonen er dramatisk for mange kunder

Gjensidige har registrert 1670 skademeldinger fredag morgen. Dette er en økning på 30 % siden torsdag samme tid. Nå er Innlandet på skadetoppen, foran Viken og Oslo. Gjensidige forventer at skademeldingene fortsette å øke utover fredagen.

- Situasjonen er dramatisk for mange av kundene våre. Vi er tett på flere uavklarte situasjoner som kan gjøre stor skade nå som vannet stiger flere steder. Mange kunder er også evakuert, og vi jobber med å kontakte de for å høre hva vi kan hjelpe til med. I tillegg reiser skademedarbeidere ut for å møte kunder i flere av de hardest rammede områdene. Vi vurderer å besøke flere lokasjoner fortløpende, sier Line Marcelius. kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Stor variasjon i skader

- Vi ser kjellere som står under vann, næringsbygg hvor all virksomhet er stanset på grunn av oversvømmelser, hager som er rasert og skader på innbo. Det er ulike skader på bolighus, driftsbygninger på gårder og fjøs. I tillegg kommer skade på bil, båt, campingvogn og andre kjøretøy. For mange kunder er skadene omfattende, men det fulle bildet vil vi først se når vannet har trukket seg tilbake, og når det er trygt for folkene våre å oppsøke de mest utsatte skadestedene.

Er du rammet av "Hans"?

Gjensidige oppfordrer kunder som blir rammet om å melde skade digitalt på gjensidige.no/meldskade eller i Gjensidige-appen.

– Jo flere som melder skade på nett, jo raskere går skadeoppgjørene for seg. Vi hjelper deg så fort vi kan, og like fort som om du ringer. I tillegg blir telefonkøen kortere for dem som ikke kan be om hjelp på nettet, sier Marcelius.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.

Line Marcelius

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Pressekontakt skadeforsikring +47 976 64 569