Mye vind og vann har gjort mer skade i løpet av januar måned enn hele fjoråret samlet.

Mer naturskade i januar enn hele fjoråret til sammen

Etter tre uvær i januar har forsikringsselskapene betalt ut 400 millioner kroner for naturskader. Det er mer enn de betalte i hele 2021 til sammen.

Det viser en gjennomgang Gjensidige har gjennomført, basert på statistikk fra Finans Norge og egne tall. Uværene det gjelder er Gyda, stormen som fulgte like etter Gyda, og stormen sist helg. Foreløpig ser det ut til at disse tre stormene vil koste minst 400 millioner kroner.

- 2021 var et rolig år når det gjelder naturskader, mens 2022 tegner til å bli mer kostbart, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.

Gyda rammet hardest i Midt-Norge. Omtrent en tredjedel av skademeldingene etter Gyda kom fra Trøndelag, og en fjerdedel fra Møre og Romsdal. De samme områdene ble hardt rammet av stormen som fulgte noen få dager etter. Da fikk Trøndelag nær 40 prosent av skadene og Møre og Romsdal 25 prosent.

Stormen nå i helgen rammet litt lenger sør, og Rogaland ble hardest rammet med over halvparten av skadene, mens Vestland sto for nær 30 prosent.

Typiske stormskader er skader på tak, vinduer og dører. Takstein og andre bygningselementer løsner og gjør ødeleggelser. Dessuten faller trær ned på tak eller biler. Kraftig nedbør kan fylle kjellere med vann, og slike skader kan det ta måneder å få reparert.

Selv om forsikringsselskaper og skadesaneringsfirmaer har hatt travle dager hittil i år er vi langt unna rekordnivåer. I 2011 førte vinterstormene Dagmar og Berit til mer enn 25.000 skader som kostet over 3 milliarder kroner i dagens pengeverdi.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.