Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige - Unngå trange parkeringshus på Black Friday

Pass på ! 500 parkeringskader på Black Friday

Black Friday blir for noen ekstra mørk på grunn av uoppmerksomme sjåfører. Tall fra i fjor viser at antall skader økte med 40 prosent i forhold til andre fredager.

En av tre skader denne dagen vil være parkeringsskader. Fredager er den dagen i uken det skjer flest bulkeskader, og erfaringer viser at det er ekstra ille på Black Friday.

- I fjor registrerte forsikringsbransjen nærmere 500 parkeringsskader på den store handledagen med utbetalinger på over 5 millioner kroner, sier Arne Voll. Han er kommunikasjonssjef i Gjensidige og tror dessverre morgendagen vil bli like ille.

Rygg inn – kjør ut

- Vår erfaring er at de fleste kjører inn med fronten først - når de parkerer. Vi mener at dersom flere i stedet rygger inn og kjører ut fra parkeringsplassen ville mange smeller vært unngått, og flere farlige situasjoner avverget, sier Voll. Han ber derfor folk være ekstra på vakt på Black Friday.

Over en milliard i erstatninger

Skader som gjelder rygging og påkjørt parkert kjøretøy utgjorde erstatninger (Norge) for over en milliard kroner i 2017.

- Klassiske P-smeller er at man treffer faste installasjoner, stolper, skilt, vegger eller andre parkerte kjøretøyer. Mange vil handle på Black Friday, men en kostbar bulk fra en handlevogn eller en dult i siden fra nabobilen står derimot langt nede på ønskelisten, sier Voll.

Hvordan unngå bulking på Black Friday?

• Unngå mørke og trange parkeringshus
  • Rygg inn og kjør ut
  • Styr unna trange parkeringsplasser (Trenger ”boksåpner” for å komme seg ut av bilen)
  • Sørg for at vinduene er fri for dugg før en kjører/rygger ut.
  • Unngå parkeringsplasser nær inngangspartier
  • La ikke små barn åpne døren selv
  • Pust med magen, stress ned og bruk god tid

(Kilde: Gjensidige og Finans Norge og gjelder bulking mellom personbiler)

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 27 milliarder kroner i 2017, mens forvaltningskapitalen utgjorde 149 milliarder kroner.