Tall fra Gjensidige viser at antall trafikkskadde på norske veier ikke går ned.

Sikrere biler gir ikke nedgang i antall personskader i trafikken

Gjensidige har analysert trafikkskadetall de siste fire årene. De viser at tross stadig sikrere biler, blir ikke færre personer skadet i trafikken.

- Ser vi bort fra i år, der mange har blitt drept i trafikken, har det generelt vært en positiv utvikling i antall hardt skadde og drepte i trafikkulykker. Men, vår analyse viser at det totalt sett ikke blir færre personskader. Det er fortsatt en lang vei å gå i trafikksikkerhetsarbeidet, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Selskapets tall (25 prosent markedsandel) viser følgende for årets første 9 måneder de siste fire årene (alle typer motorkjøretøy):

2019: 2100 trafikkskadde
2020: 2000 trafikkskadde
2021: 1800 trafikkskadde
2022: 2000 trafikkskadde

- Vi klør oss litt i hodet. Med sikrere biler skulle man tro at antall personskader ville reduseres, noe som dessverre ikke er tilfelle, sier Eklo. Det positive er at forbedrede sikkerhetssystemer gjør at det oftere enn før unngås alvorlige personskader.

Inntil 10.000 personskader i år

- Ut fra Gjensidiges tall er det grunn til å tro at det samlet sett er et sted mellom 8000-10000 personer som har blitt skadd i trafikken bare i år. Dette understreker den alvorlige utviklingen vi har sett for dødsulykker i 2022, sier Eklo. Bak tallene skjuler det seg mange menneskelige tragedier. Vi må alle være vårt ansvar bevisst i trafikken, sier han.

Eklo påpeker særlig det å holde fartsgrensen og ligge unna mobil og skjerm under kjøring.

- Uoppmerksomhet i trafikken er et stort trafikksikkerhetsproblem. Mobil- og skjermbruk bak rattet mener vi har blitt en «folkesykdom», og vi blir ikke forundret om det viser seg å være årsaken til mange av de alvorlige ulykkene, sier han.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.