Flere tusen nordmenn har fått skader på hus og hjem etter stormen i helgen. Bildet er fra en tidligere hendelse.

Skademeldingene fortsetter å tikke inn i høyt tempo

Siden seint i går kveld har antall skademeldinger økt med 70 prosent, og Gjensidige har nå klokka 15 mottatt 670 meldinger.

- Gjennom dagen har pågangen fra kunder vært betydelig, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstsad i Gjensidige. Det gjelder i hovedsak stormskader.

- Vi er nå i full gang med feltarbeidet, det vil si å dra hjem til kunder for å hjelpe dem videre, sier han.

- Vi forventer fortsatt stor pågang de nærmeste dagene, og ut fra omfanget kan vi allerede fastslå at sluttregningen for alle forsikringsselskaper i det minste blir på mange titalls millioner kroner, sier han.

En gjennomsnittserstatning for en stormskade pleier å ligge på 40-50.000 kroner.

Flest skader i Rogaland

Hittil (klokka 15) er det registrert 344 skademeldinger fra Rogaland og 202 fra Vestland. Kommuner med flest skader er Stavanger, Bergen og Sandnes.

I tillegg til disse bygningsskadene kommer det også båt- og bilskader.

Her kan du lese pressemeldingen fra i går kveld klokka 22.

Ta gjerne kontakt for nærmere opplysninger om blant annet detaljerte kommune-tall.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.