Gjensidige forventer at antall skademeldinger fortsetter å øke de nærmeste dagene. Bildet er fra en tidligere storm.

Skademeldingene raser inn etter uværet

Gjensidige har allerede mottatt nær 400 skademeldinger i forbindelse med uværet, med erstatningsverdier for titalls millioner kroner.

- Gjennom dagen og i kveld har det vært stor pågang fra kunder. Det gjelder i hovedsak stormskader men også noen titalls vannskader. De typiske vindskadene er bygningsskader på tak, vinduer og dører, og takstein som har løsnet og gjort ødeleggelser. Dessuten er det trær som har falt ned på tak, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Selskapet er i full beredskap for å ivareta de kundene som tar kontakt.

Skader for flere titalls millioner kroner

- Vi forventer fortsatt stor pågang de nærmeste dagene, og ut fra omfanget kan vi allerede fastslå at sluttregningen for alle forsikringsselskaper i det minste blir på mange titalls millioner kroner, sier han. Men Rysstad påpeker at det er for tidlig å spekulere på et konkret tall.

En gjennomsnittserstatning for en vannskade ligger mellom 50-100.000 kroner, mens for vind er det en del lavere. En fjerdedel av skademeldingen er fra næringslivet.

Flest skader i Rogaland

- I tillegg til disse bygningsskadene kommer det også båt- og bilskader. Hittil (klokka 22) er det registrert 216 skademeldinger fra Rogaland og 114 fra Vestland, sier han. Kommuner som er verst rammet er Stavanger, Sandnes, Bergen, Sola, Hå, Gjesdal og Karmøy.

Jobben begynner nå

- Det er nå den virkelige store jobben begynner for de som er rammet, samt hos forsikringsselskapene. Det er mange som trenger hjelp og det kan bli stort press for å få tak i nok håndverkere, men vi kommer til å jobbe tett med våre underleverandører for å få reparert skadene raskest mulig, sier Rysstad.

Han mener mange må forberede seg på at det kan ta tid å få reparert skader etter uværet ved hjelp av håndverker, og tror noen kan være tjent med å velge kontanterstatning. Det er hovedsakelig i forbindelse med arbeid som ikke krever fagspesialister til å utbedre.

- Hvis du er nevenyttig, og skadene kan utbedres uten for mye fagkunnskap og spesialverktøy, kan kontanterstatning være en god løsning, sier han.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2020, mens sum eiendeler utgjorde 118 milliarder kroner.