I 2023 registrerte Gjensidige over 100 000 skademeldinger knyttet til bilbulking. "Pilene" peker i negativ retning.

Stadig sikrere biler - stadig mer bulking

Nordmenn fortsetter å bulke stadig mer, og dermed fortsetter den negative utviklingen, viser tall fra Gjensidige.

Og vi kan ikke bare skylde på været. I tillegg til at dårlig vær med snø og lave temperaturer har ført til mange biluhell, viser øvrige analyser at frekvensen på bilskader også øker - uavhengig av været.

- Vi er urolige over utviklingen, som over lengre tid har vist at nordmenn bulker stadig mer, sier Aysegül Cin, konserndirektør for Skade i Gjensidige.

100 000

I 2023 registrerte Gjensidige over 100 000 skademeldinger knyttet til bilbulking. Det er en økning på rundt 10 prosent fra året før (gjelder alle typer kjøretøy).

Hun synes det kan virke som et paradoks.

- Flere og flere biler blir sikrere med topp avansert teknologi som skal hjelpe sjåførene å unngå uhell. Noen av årsakene til stadig mer bulking tror vi kan være høy fart og uoppmerksomhet, kanskje spesielt knyttet til skjermbruk, sier hun. Cin undrer på om også alle sikkerhetsmekanismene bidrar til å gi en falsk trygghet, og at mange føler seg udødelige bak rattet.

- De enorme kreftene som skjuler seg i mange hundre hestekrefters motorer i flere og flere modeller, er åpenbart negativt for trafikksikkerheten. Våre ulike analyser viser at hestekrefter alltid har stor betydning for antall ulykker, avslutter Cin.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382