Etter UDs reiseråd i kveld om Kalmar, blir hele Sverige rødt. Det er enda et eksempel på den usikre situasjonen. Gjensidige anbefaler ingen å bestille reiser nå.

Store korona-erstatninger

Gjensidige har registrert skademeldinger for 175 millioner kroner knyttet til korona. De fleste sakene gjelder avbestillinger.

- Etter at vi over en periode ukentlig har mottatt rundt 700 nye skademeldinger knyttet til korona, ser vi nå en reduksjon på nesten 200 saker fra uke 41 til uke 42, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Erstatningstallene (reiseforsikring) gjelder hittil i år pr. 30. september for Gjensidige i Norge.

Det er fortsatt mange som melder saker og har behov for gode råd. Han sier kundene fortsatt må smøre seg med litt tålmodighet med tanke på oppgjøret, men behandlingstiden er relativt kort.

- Hvis du av en eller annen grunn velger å trosse UDs råd og reise til et område som er rødt, dekker reiseforsikringen til Gjensidige likevel hendelser som ikke er knyttet til Covid-19, sier han.

Anbefaler ikke reiser

Så raskt som situasjonen endrer seg, anbefaler Gjensidige ingen å bestille reiser nå.
- Dersom man bestiller en tur, bør man tenke at man kan bestille for egen risiko. Det betyr for eksempel at dersom du bestiller en tur til 50 000 kroner, bør du ha råd til å tape 50 000 kroner, sier han.

Hvis man bestiller mens det er rødt, så vil forsikringsselskapet ikke dekke avbestillinger uansett farge på avreisedagen.
- Rådet vårt er at hvis man skal kjøpe nå, bør man i tilfelle sjekke om man har dekning via reisearrangør, sier han.

Dersom en finner ut at man ikke ønsker å reise, dekkes dette ikke på reiseforsikringen. Det å ombestemme seg, bekymre seg, angre etc. gir ikke grunnlag for erstatning.

Hvis et reisefirma har gått konkurs, dekkes heller ikke det. Da er det reisegarantifondet som gjelder.

- Vi anbefaler kundene å være veldig oppmerksomme, sier Rysstad.

Stor reiselyst

En undersøkelse Ipsos gjorde for Gjensidige tidligere i høst viste at 1 av 5 nordmenn helt sikkert vil reise til europeiske land utenfor Norden neste sommer.

Særlig de yngre har store planer for neste sommer til tross for de usikre tidene vi er inne i.

En annen undersøkelse viste at 4 av 10 nordmenn vil fly mindre selv etter at pandemien er over.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382