Snøtyngde forsterker problemet med utette tak.  Det er 80 prosent flere takskader enn tidligere.
Snøtyngde forsterker problemet med utette tak. Det er 80 prosent flere takskader enn tidligere.

Takskader øker kraftig - snøtyngde forsterker problemet

Skader som følge av utette tak har økt med 80 prosent i 2017 sammenlignet med snittet for den siste femårs-perioden, viser nye tall fra Gjensidige. De store snømassene i vinter forsterker problemet.

- Mye uvær gjennom året sliter på taktekkingen, og med de store mengdene snø som er nå, vil mange tak bli utfordret ekstra mye, sier byggekspert Simon Andre Olsen i Gjensidige. Gjensidige dekket i fjor 1.800 skader etter utette tak, med en snittskade på 30-35.000 kroner. I tillegg kommer lekkasjer som ikke registreres som «utett tak», Det vil si skader som følge av storm eller annen ytre påvirkning på tak som i utgangspunktet var i tipp topp stand.

Mye snø kan utgjøre en betydelig trussel for hytter og hus hvis ikke takene blir måket. Konsekvensene kan bli ødelagte tak, verandaer, og i verste fall bygninger som kollapser.

Måk og kontroller

- Måk taket, er oppfordringen fra Olsen. Han forteller at særlig når huset begynner å bli eldre, er det viktig med kontroll av taket, og ikke minst i år etter en vinter med store snømengder.

- I vår bør man derfor se etter løse/ødelagte takstein eller se etter skader på takpappen om man har papptekking, sier Olsen.

Det er ikke alle forsikringer som dekker lekkasjer fra taket, men i Gjensidiges beste husforsikring dekkes følgeskader etter lekkasje fra tak.

Tips og råd

• Sett din egen sikkerhet først når du skal måke snø av taket
  • Måk snø av taket jevnlig
  • Snø som raser fra tak kan også skade terrasser og yttervegger
  • Måk av snøen mens den er tørr og lett – mildvær og regn gjør snøen svært tung å jobbe med
  • Måk av taket jevnt, unngå skjevbelastninger som kan være mer kritisk enn en jevn belastning på hele taket
  • Rens takrenner og sluk jevnlig, vær spesielt nøye om du har høye trær i nærheten da barnåler og løv er effektive sluk-tettere
  • Gå over taket minst to ganger årlig når det er tørt. Se etter løse takstein og takpapp som har sprukket opp
  • Finner du sprekker i en takpapp må taktekker tilkalles, det er ikke tilstrekkelig å tette med fugemasse
  • Takpapp har en forventet levetid mellom 15-35 år, vesentlig kortere enn takstein som har 30-60 år

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.