Rus, høy fart og uoppmerksomhet er blant viktige årsaker til trafikkulykker. 9 700 kroner i bøtesats for mobilbruk svir, og 5 av 10 blir avskrekket fra å bruke mobilen, viser en ny undersøkelse.

Trist trend i trafikken

Gjensidige har i januar og februar registrert 43 000 skademeldinger i forbindelse med små og store uhell og hendelser i trafikken. Det er en økning på 13 prosent fra samme periode i fjor.

- Det har vært mye krevende kjøreforhold som har skapt store utfordringer for bilistene, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Tallene gjelder alle type kjøretøy og alle type skademeldinger.

- Mange har kjørt av veien, mange har blitt stående fast og det er svært mange kollisjoner, sier han. Det har vært en tendens til mange påkjørsler bakfra, der glatte veier kombinert med for liten avstand og uoppmerksomhet har ført til uhell.

Dermed fortsetter dessverre trenden fra i fjor, da det var rekordmange skader meldt inn til forsikringsselskapene ifølge Finans Norge.

Tilpass farten

- Det er ekstra viktig å tilpasse farten etter forholdene på vinterføre, og ikke minst holde god avstand til bilen foran, sier Rysstad. Andre vanlige uhell var ved rygging, påkjøring av parkerte kjøretøy, dyrepåkjørsler, møteulykker, kollisjon i kryss og forbikjøringer.

Generelt koster en gjennomsnitts bilskade cirka 30 000 kroner, mens en veihjelp koster noen tusenlapper.

Uoppmerksomhet knyttet til mobilbruk er et stort problem. - Vi støtter høye bøtesatser dersom du blir tatt for mobilbruk bak rattet. Hva som er riktig nivå er vanskelig å si, og det bør kanskje også være en diskusjon om bøtenivå ut fra inntekt, sier Rysstad. En undersøkelse Ipsos nylig gjorde for Gjensidige viste at nye bøtesatser for mobilbruk svir, og 5 av 10 blir derfor avskrekket fra å bruke mobilen.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.