6 av 10 bilister har opplevd at mobilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien. I vedlagte video kan du se hvor galt det kan gå.

Tusenvis av bilister har havnet i feil kjørefelt

1 av 10 bilister har opplevd farlige situasjoner etter at mobilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien, og mange har kommet over i feil kjørefelt. Det viser en undersøkelse laget for Gjensidige, som støtter regjeringen forslag om kraftig gebyrøkning ved bruk av mobil i bil.

- Vi har etterlyst strengere sanksjoner mot bruk av mobil i bil lenge, og er glad for at det nå går mot høyere gebyrer og flere prikker. Det skal svi å kjøre trafikkfarlig, sier Bjarne Rysstad, som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

I undersøkelsen, som er gjennomført av Ipsos for Gjensidige, sier 6 av 10 bilister at de har opplevd at mobilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien. For 20 prosent av disse oppsto det farlige eller ubehagelige situasjoner. Svært mange forteller at de havnet i feil kjørefelt. Undersøkelsen er gjennomført i 2020 med 4 200 respondenter.

- Et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok til at det går galt. Når tusenvis av bilister har havnet i feil kjørefelt, er det svært alvorlig, sier Rysstad.

Mange dødsulykker på grunn av uoppmerksomhet

Tall fra Statens Vegvesen viser at så mye som tre av ti dødsulykker helt eller delvis skyldes uoppmerksomhet.

- En sentral årsak til uoppmerksomhet er mobilbruk, og vi kan gå ut fra at dette har kostet flere titalls menneskeliv, sier Rysstad.

Han påpeker at i en fart på 80 kilometer i timen vil bilen flytte seg mer enn 20 meter i sekundet. På den tiden det tar å sjekke en tekstmelding eller lete frem en sang på Spotify kan man derfor kjøre en lang strekning i blinde.

I undersøkelsen har deltagerne hatt anledning til å beskrive hva som skjedde da de opplevde en farlig eller ubehagelig situasjon som følge av mobilbruk. Dette er et utvalg av kommentarene:

• At jeg kommer over i motsatt kjørefelt og ser en bil kommer
  • Bare sett ned på telefonen for å bytte sang eller ringe til noen, og så sett at bilen er mer på andre side av veien når man ser opp igjen. Ingen fare for kollisjon da det ikke har vært andre biler på veien, men likevel blitt skremt av opplevelsen
  • Bil var på vei i motkommende kjørefelt
  • Bilen kom delvis over i feil kjørefelt
  • Byttet sang og møtte Tesla på vei over i mitt kjørefelt. Begge fikk korrigert tidsnok så vi ikke traff hverandre
  • Delvis over i feil kjørebane
  • En sjåfør i motsatt kjørebane kom langt over i min mens han så ned, tydeligvis på mobilen
  • Har ligget i den andre filen men har ikke gjort det siden
  • Havner i feil kjørefelt eller nærme grøfta eller kjører nesten i andre biler
  • Holdt på å flytte bilen til motgående fil
  • Holdt på å frontkollidere flere ganger
  • Holdt på å kjøre over i feil felt
  • Jeg merket at jeg lett kunne ha kommet over i motgående felt
  • Kjører fort over i feil kjørebane
  • Kom litt over i motsatt kjørefelt
  • Kom over i andre filen på trafikkert vei
  • Kom over i feil kjørebane
  • Kom over i feil kjørebane men ingen biler imot heldigvis
  • Kom over i feil kjørebane.
  • Kom over i mitt kjørefelt
  • Kom over i motsatt kjørefelt. Heldigvis ikke noen biler i umiddelbar nærhet. Også kommet nært kanten av veien
  • Kom ut i motgående kjørebane, men ingenting skjedde
  • Kommer fort over i feil kjørefelt
  • Kommer over i grøften/motsatt kjørefelt
  • Kommer over i motgående kjørefelt. Kjørte ut av vegen på høyre side.
  • Kommet langt på kanten/inn i det andre kjørefeltet
  • Kommet over i feil kjørefelt
  • La meg i feil fil i veibanen
  • Møtt bil som skjener over i mitt kjørefelt og nesten kollidert
  • Plutselig er du over i feil kjørebane eller nesten i grøfta. Har vært noen ubehagelige opplevelser. Men har ikke kræsja, blitt mye flinkere nå
  • På vei ut i motsatt kjørefelt
  • På vei i grøfta eller over i motsatt kjørebane
  • Ser på mobilen i fart. Skjener over i motsatt kjørefelt
  • Sjangla ukonsentrert, kom over i min kjørebane
  • Svevde med bilen litt inn i motsatt kjørefelt. Det gikk bra, men var ubehagelig
  • Svingte ut i motsatt kjørebane

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382