I dagens tørkesituasjon bør man tenke seg godt om ved håndtering av åpen ild, også i områder som ikke er underlagt forbud.

Uforsiktighet i tørken kan bli kostbart

Den pågående sommertørken har fått beredskapsetatene til å innføre bålforbud flere steder. Bruker du fortsatt åpen ild, risikerer du å få redusert erstatning på forsikringen dersom uhellet skulle være ute.

Boligekspert Simon Vigeland i Gjensidige forklarer.

- Dersom man opptrer på en måte som i dagens tørkesituasjon må anses som grovt uaktsom, og dette fører til brannskader, kan man ende opp med en større del av regningen selv, fordi forsikringen ikke dekker hele erstatningen. Derfor bør du tenke deg nøye om og kjenne til nødetatenes råd og forbud.

- Nødetater mange steder har allerede måttet ut til branner, og derfor har vi alle et ansvar, sier Vigeland.

Selv de minste glørne kan føre til enorme skader, og derfor oppfordres alle til å være ekstra forsiktige og følge myndighetenes anvisninger.

- Hvis uhellet er ute, er vi selvsagt klare til å hjelpe kundene våre, men vi håper alle tenker seg ekstra nøye om og ikke opptrer uforsiktig i sommervarmen, sier han.

Vigeland oppfordrer om å sjekke hva som gjelder for din kommune.

Se nyttig informasjon her: https://skogbrannfare.met.no

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.