Kollisjoner ved påkjørsler bakfra, forbikjøringer og rygging er eksempler på trafikkuhell i dag.

Uvær og dårlige trafikkforhold: Hundrevis av skademeldinger

Gjensidige har registrert nærmere 250 skademeldinger etter trafikkuhell, vann- og vindskader i dag.

- Det er mye vær i dag, og vi har fulgt tett med på det som skjer, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Det er registrert cirka 200 skademeldinger innen trafikk. Mange gjelder veihjelp, men det er også mye kollisjoner.

- En god tommelfingerregel er at på dager med dårlig vær er det ofte mer enn en dobling av antall bilskader, sier han.

For øvrig er det vannskader med kjellere i vann, og enkelte vindskader. Det typiske ved mye nedbør er avløp og drenering som ikke greier å ta unna de store vannmengdene som kommer på kort tid. Vannet trenger inn i bygninger via terrenget og det er også en del tilbakeslag fra sluk og avløpsrør.

- Vi forventer fortsatt en økning i skadetall det neste døgnet, sier han. Men værvarslerne har vært ute med mange varsler, og det kan ha bidratt til at dette går mye bedre enn det ellers ville gjort.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.