Uværet på Vestlandet: Skademeldingene tikker inn

- Gjensidige overvåker og har full beredskap for å ta imot det som kommer inn av skademeldinger, slik at vi på best og raskest mulig måte kan hjelpe de som får trøbbel på grunn av uværet, sier kommunikasjonssjef Line Marcelius.

- Vi oppfordrer kunder som er rammet om å ta kontakt med oss og melde skade på nett, sier Marcelius.

Uværsskader for nærmere 20 millioner kroner så langt i november

(Selskapets egne tall)

- De typiske skadene er kjellere som er fylt med vann, sier Marcelius. Det er også vanlig med skader som følge av vann som trenger inn via tak og vegger.

Selskapet forventer å få inn flere skademeldinger i forbindelse med uværet som herjer Vestlandet.

Gode råd for å unngå vannskader i bygninger:

• Se etter lekkasjer på loft og i kjellere. Fukt rundt gamle takvinduer og skorsteiner vil fort kunne avdekke og gi en pekepinn på vanninntrenging.
  • Rengjør sluk, takrenner og sørg for skikkelig drenering på plasser der vann kan samle seg.
  • Er det fare for flom og mye nedbør. Flytt gjenstander en er redd for vekk fra kjellergulvet og opp i høyden. (eks. gamle fotoalbum, klær og uerstattelige gjenstander)

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.

Line Marcelius

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Pressekontakt skadeforsikring +47 976 64 569

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434