Våtere vær koster huseiere millioner i året

Våtere vær koster huseiere millioner i året

Mer enn 230 millioner kroner ble utbetalt av forsikringsselskapene i fjor på grunn av vannskader som skyldes lekkasjer utenfra og inn i hus.

I følge tømrer og rådgiver i Gjensidige, Simon Andre Olsen skyldes disse skadene som oftest slitasje eller dreneringsproblematikk.

– Et stadig våtere og villere klima, med hyppigere stormer og kraftige regnskyll, påvirker levetiden på husene våre, som for eksempel taket, sier Simon.

Han tror mange ikke er klar over at forsikringen deres ikke dekker utett tak og vannskader forårsaket av dette.

- Vi får henvendelser fra kunder som tror de har dekket dette under forsikringen. Det vanligste er derimot at du må ha den beste husforsikringen (topproduktet) skal dette dekkes, sier Simon. På de enklere forsikringsproduktene er denne risikoen ofte ikke inkludert.

Et utett tak kan skape følgeskader til svært høye kostnader hvis det ikke blir gjort noe med i tide. Simon råder boligeiere til å sjekke tilstanden på taket før det verste høstværet nå setter inn.

– Moderne tak er som regel bygd av betongtakstein eller takplater, og skal holde seg vanntette i 30-40 år. Likevel kan undertaket tørke og sprekke opp over tid, noe som kan føre til lekkasje ved et større regnskyll, sier Simon.

Slik gjør du taket klart for høstens ruskevær

• Se etter åpenbare feil, som sprukne takstein
  • Fjern rusk og rask fra kil-, grad- og takrenner
  • Få en fagkyndig til å inspisere taket ditt om det er eldre enn 30 år
  • Få et anslag fra håndverkere med lokalkunnskap i værharde strøk, om vekttoleranse og forventet levetid på tak og vegger.

Gjensidige er et nordisk skadeforsikringsselskap. Virksomheten sikrer liv, helse og verdier for kunder i privat- og næringslivsmarkedet i Norge, Danmark, Sverige, Estland, Litauen og Latvia. I Norge tilbys også produkter innen bank, pensjon og sparing. Konsernet er notert på Oslo Børs