Fokus på sikker og stabil strømforsyning

I Glitre Energi har vi nå fokus på å bidra i den nasjonale dugnaden mot smittespredning av koronaviruset, og å samtidig opprettholde en sikker og stabil strømforsyning for alle kundene våre.

-Du som kunde skal kunne føle deg trygg på at vi er godt forberedt og gjør det vi kan for å sikre at strømforsyningen til samfunnet opprettholdes gjennom hele denne perioden.

-Som en leverandør av samfunnskritisk infrastruktur har vi stort fokus på våre kjerneoppgaver - alt fra sykehus til private hjem trenger strøm for å få hverdagen til å fungere. Våre ansatte passer på at vi klarer å opprettholde den viktige samfunnsfunksjonen, sier konsernsjef Pål Skjæggestad i Glitre Energi.

Beskytte ansatte

Ett av våre viktigste tiltak i kampen mot Korona er å redusere belastningen på «driftskritisk personell» for å opprettholde beredskapen i kraftforsyningen. Vi har foreløpig ingen tilfeller av ansatte som er syke av Korona, men vi har noen ansatte i karantene.

I tillegg til å følge alle generelle smittevernsanbefalinger, reise og møterestriksjoner, jobber alle de ansatte som har mulighet til å det hjemmefra. Blant annet har vi nå kundesenter med ansatte som jobber hjemmefra, og det fungerer fint.

Vi har også våre hverdagshelter som må møte opp på jobb for å sikre driften av strømnettet og kraftverkene våre. For dem har vi satt inn en rekke tiltak for å beskytte dem så godt som mulig.

Utsetter aktiviteter

Blant annet utsetter Glitre Energi Nett mange planlagte aktiviteter og oppgaver som ikke er driftskritisk. Det betyr at en rekke planlagte strømstanser og koblinger i kraftnettet kan utgå den nærmeste tiden.

- Dette vil frigjøre ansatte til å ha fokus på eventuelle strømbrudd, og det skal bidra til å sikre at vi har flere ressurser tilgjengelig ved eventuell sykdom. Vi er godt forberedt på flere beredskapssituasjoner, dette har vi god kompetanse på. Det er flott å se hvordan våre ansatte tar ansvar i denne situasjonen, sier Tore Morten Wetterhus, administrerende direktør i Glitre Energi Nett.

Tiltak på kraftverk

Også i Glitre Energi Produksjon er det i tillegg til de generelle retningslinjene innført en rekke tiltak for å hindre smittespredning og beskytte driftskritisk personell. All aktivitet som krever flere personer til stede, som for eksempel årlige stoppvedlikehold på kraftverk, er utsatt. Ansatte som inngår i selskapets vaktordning ute på kraftverkene beskyttes særskilt.

- Det at vi klarte å iverksette en rekke tiltak i forrige uke gjør at vi føler at vi har gjort det vi kan så langt, men vi må hele tiden være forberedt på å innføre nye tiltak eller endringer på det som er innført. Det er også gledelig å registrere at alle ansatte bidrar på en konstruktiv og positiv måte i det vi står midt oppe i, sier Erik Andersen, administrerende direktør i Glitre Energi Produksjon.

Normal drift hjemmefra

Hos Glitre Energi Strøm jobbes det som vanlig med både kundeservice og salg – i disse dager hjemmefra. Om det er noen privatkunder som får betalingsutfordringer knyttet til strømregningen, er det mulig å utsette fakturaen selv på Min side.

-Vi i Glitre Energi gjør vårt i denne samfunnsdugnaden. Vi har stor omtanke for alle som er rammet av dette, og ber alle ta godt vare på hverandre i tiden fremover, avslutter konsernsjef Pål Skjæggestad.

For spørsmål og svar om hvordan Koronaviruset påvirker energibransjen – se Energi Norges sak her

• corona
  • produksjon