Line Drange Ruud (34) er ny kraftverkssjef i Glitre Energi Produksjon

Ny kraftverkssjef i Glitre Energi Produksjon

Glitre Energi Produksjon har ansatt Line Drange Ruud som ny kraftverkssjef. Hun er den første kvinnen i selskapets 120 år lange historie i stillingen.

Drange Ruud fikk stillingen som kraftverkssjef i tøff konkurranse med over 35 kvalifiserte søkere. Hun er i dag seksjonsleder for bygg og mekanisk i Glitre Energi Produksjon, og har tidligere vært prosjektleder i samme selskap. Hun vil tiltre stillingen som kraftverksjef/avdelingsleder for drift & vedlikehold den 1. februar, da nåværende kraftverkssjef Terje Økland etter eget ønske går inn i en annen stilling i selskapet.

• -Line er faglig sterk og har de riktige personlige egenskapene som er viktige for stillingen. I tillegg kjenner hun både kraftverkene og organisasjonen vår godt. Jeg tror hun vil bidra veldig positivt i denne rollen, og jeg ser fram til å få Line inn i ledergruppen vår i produksjon, sier administrerende direktør Erik Andersen i Glitre Energi Produksjon.
  • -Jeg synes det er ekstra gledelig at vi hadde en intern kandidat som fikk jobben i denne viktige stillingen i selskapet, sier han.

Drange Ruud har vært ansatt i Glitre Energi siden 2012, før det jobbet hun i konsulentbransjen hos Sweco. Hun er utdannet sivilingeniør i produktutvikling og maskin fra NTNU, bor i Røyken med Henrik og deres tre barn.

• -Jeg gleder meg veldig til å få jobbe videre med drift og vedlikehold! Det er her vi skaper mye av verdiene i selskapet. Jeg tar fatt på oppgaven med stolthet, ydmykhet og respekt, både for alle folkene og anleggsmassen vår, sier Drange Ruud.

Drange Ruud har sammen med Kristine Gjøsæter i Glitre Energi Produksjon tatt initiativ til et kvinnenettverk i kraftbransjen – Kraftkvinnene. Nettverket har blitt godt mottatt både internt og eksternt, og allerede etter seks måneder 360 medlemmer fra 120 bedrifter i hele Norge.

-Det viktigste vi skal gjøre er å øke rekrutteringen og oppfordre til å ta litt mer plass, og være litt mer synlig. Det er mange dyktige kvinner som jobber i kraftbransjen, men som ikke er så synlige, sa Drange Ruud da nettverket ble etablert.

Nå er hun selv virkelig med på å gå foran i bransjen.

Ragnhild Ask Connell

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 99246664

Relatert materiale

Vi gjør morgendagen helt elektrisk!

Glitre Energi eier, utvikler og drifter livsnødvendig infrastruktur basert på den fantastiske vannkraften. Vi produserer 100 % fornybar energi, og leverer den hjem til de tusen hjem og virksomheter. Vi har fokus på å skape store verdier, ta miljøansvar og være en pådriver for et helt elektrisk samfunn.

Glitre Energi AS
Grønland 67