Global Music Vault inngår samarbeid med International Music Council (IMC)

Global Music Vault er dedikert til å beskytte all verdens musikk for evig og alltid. Med støtte fra partnerorganisasjonen International Music Council (IMC), er deres mål å føre musikkens verdensarv videre til de neste generasjonene. De ønsker samtidig å feire musikken som har formet verdens kulturer og inspirert det globale samfunnet, ved å sikre at musikken aldri blir glemt.

Global Music Vault er et dedikert hvelv, som er eksklusivt forbeholdt musikk kapsler. Hvelvet ligger på Svalbard, langt nord i Norge, og befinner seg dypt inne i det samme arktiske fjellet som man også finner Global Seed Vault (Doomsday Vault), eller Frøhvelvet på norsk.

Ved hjelp av de mest innovative, fremtidssikre og tidløse lagringsteknologiene som er tilgjengelig, vil man i hvelvet lagre og bevare musikk kapsler med masterfiler og uerstattelig musikk, hvor de vil være beskyttet og husket for evig tid.

- Vi ønsker å tilby musikkindustrien en løsning for fremtiden, i en verden hvor det forventes at data lagring og sikkerhet kommer til å være mangelvare, sier Luke Jenkinson, Administrerende Direktør for Global Music Vault.

Han legger til at partnerskapet med IMC er i tråd med Global Music Vaults målsetting, og han mener at de sammen kan nå målet om å bevare menneskehetens musikkarv.

På veien har de med seg International Music Council (IMC) som partner, og parallelt med dette er IMCs president, Alfons Karabuda, utnevnt til Board Director for Global Music Vault's Advisory Board.

- Å bli en partner til Global Music Vault er et naturlig steg for IMC, da vår globale målsetting er å beskytte og fremme verdien av musikk alle menneskers liv. Vi ser på Global Music Vault som en løsning på flere av de store utfordringene som dagens musikalske økosystem står overfor - og da spesielt trusselen om at verden står i fare for å glemme musikkulturer eller at man ikke får tilgang til det rike mangfoldet, sier Alfons Karabuda, president for IMC.

International Music Council (IMC) ble grunnlagt av UNESCO i 1949, og er verdens største nettverk av organisasjoner og institusjoner som jobber innen musikkfeltet. IMC fremmer tilgang til musikk for alle og fremhever verdien musikk har i alle menneskers liv. Gjennom sine medlemmer og nettverk har IMC direkte tilgang til over 1000 organisasjoner i rundt 150 land og til 200 millioner mennesker som er ivrige etter å utvikle og dele kunnskap og erfaring om ulike aspekter av musikklivet.

IMC har utviklet, kunngjort og fremmer et sett med kjerneverdier kalt 'Five Music Rights'. Disse kjerneverdiene veileder IMC i sitt arbeid, dets regionale grupper og medlemmer over hele verden i alt deres arbeid og handlinger. Disse verdiene er inspirert av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, FNs konvensjon om barns rettigheter (ofte kjent som Barnekonvensjonen), PEN-organisasjonen og den internasjonale konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.

- Historisk sett har musikkens økosystem opplevd en rekke ulike utfordringer, avhengig av fra hvor i verden vi møter dem. Det vi ser nå med pandemien er at vi alle plutselig står overfor lignende trusler mot vår musikalske verdikjede. Det er kun gjennom en global bevisstgjøring at vi kan ivareta det musikalske mangfoldet i alle regioner, land, byer og landsbyer. IMC ser på Global Music Vault som et verktøy, ikke bare for å lagre musikken, men også for å styrke de menneskene som faktisk lager den og fremfører den, sier Karabuda.

Global Music Vault deler IMCs kjerneverdier og adopterer disse til å også gjelde for Global Music Vaults virksomhet og målsetting om å beskytte verdens musikalske uttrykk for evigheten, og sørge for at den bevares for alle fremtidige generasjoner. Global Music Vault mener at musikk skal være tilgjengelig for alle, og støtter derfor International Music Council's Five Music Rights.

- Til tross for at musikkbransjen har gjennomgått en massiv digital endring de siste tiårene, kan de nye digitale løsningene også bli utdaterte over tid, sier Jenkinson.

Da både IMC og Global Music Vault jobber for å beskytte og tilgjengeliggjøre ulike musikalske uttrykk, er partnerskapet et naturlig skritt på veien hvor deres felles uttalte mål er å sikre ‘Musikk for alle - både nå og i fremtiden’.

- Musikk er en del av arven vår, og den er en sterk kraft - gjennom alle tider har musikken bygget broer mellom mennesker, på tvers av generasjoner, på tvers av kulturer, mellom krig og fred. Vi er nødt til å sette pris på hvilken rolle musikk spiller i menneskers liv, sier Karabuda.

Partnerskapet mellom Global Music Vault og IMC vil begynne med en global kampanje med tittelen 'Project ARV', med en oppfordring til verden om å samle musikalske uttrykk som skal plasseres, lagres og beskyttes i hvelvet, som deretter i 2022 skal feires i en seremoni med representanter fra hele verden.

• Business enterprise

Global Music Vault er et dedikert hvelv, eksklusivt forbeholdt musikk kapsler. Hvelvet ligger på Svalbard, langt nord i Norge, og befinner seg dypt inne i det samme arktiske fjellet som man også finner Global Seed Vault. Med støtte fra partnerorganisasjonen International Music Council (IMC), er Global Music Vault dedikert til å beskytte all verdens musikk for evig og alltid.

Luke Jenkinson

Press contact Managing Director +4741664310